Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
OTKES julkaisi tutkintaraporttinsa Seinäjoen 15.6. ja Porin 22.6.2018 onnettomuuksista
31.1.2019
Onnettomustutkintakeskus (OTKES) on saanut tutkintansa kesäkuun 2018 autourheiluonnettomuuksista valmiiksi. Tutkintaraportissaan OTKES antaa viisi suositusta turvallisuuden parantamiseksi, joista neljä on osoitettu autourheilun kansalliselle lajiliitolle AKK-Motorsport ry:lle.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa tapahtumien viranomaisvaatimusten yksinkertaistamiseksi ja sujuvoittamiseksi TUKESia laatimaan ehdotuksen tarpeista sekä tapahtumatietokannasta, joka sujuvoittaisi tapahtumien järjestämistä ja kiinnittäisi huomiota tehokkaammin turvallisuuteen.
OTKES suosittaa toiseksi, että autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport ry päivittää eri autourheilulajien säännöt ja mallipohjat sellaisiksi, että autourheilutapahtumat suunnitellaan juuri kyseisen tapahtuman riskit tunnistavalla ja vähentävällä tavalla sekä siten, että suunnittelu ja dokumentit täyttävät asiaan liittyvien säädösten vaatimukset.
Kolmanneksi OTKES suosittaa, että AKK-Motorsport ry ohjeistaa rallikilpailujen järjestäjät siten, että katsojat ohjataan merkityille katselualueille ja että tällaisia katselualueita on riittävästi ja katsojia kiinnostavissa paikoissa.
OTKES suosittaa myös, että AKK-Motorsport ry laatii jokamiehenluokan sääntöihin kuvauksen siitä, millainen on turvallinen ratavalvontapiste, miten se sijoitetaan ja tarkastetaan sekä vaatimukset toimitsijoiden pätevyydelle, perehdytykselle, varustukselle ja vähimmäisiälle.
Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport ry laatii toimintamallin onnettomuustietojen ja -määrien keräämiseksi ja julkaisemiseksi sekä määrittelee tavoitteet ja toimenpiteet onnettomuuksien vähentämiseksi.
Onnettomuustutkintakeskuksen tiedote ja tutkintaraportti on julkaistu kokonaisuudessaan Onnettomuustutkintakeskuksen www-sivuilla.
AKK tutustuu huolellisesti raportissa annettuihin toimenpide-esityksiin ja jatkaa jo aloitettua hyvää yhteistyötä viranomaisten ja kilpailunjärjestäjien kanssa parhaiden toimintamallien löytämiseksi turvallisten kilpailutapahtumien totetuttamiseksi.
AKK-Motorsport ry