Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Pertti ”Konsta” Kärhälle Liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristi
27.2.2019
Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho on myöntänyt suomalaiseen moottoriurheiluun vuosikymmeniä vaikuttanelle Pertti Kärhälle Liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristin.
- Myöntäessään ansiomerkkejä ministeriö haluaa tällä tavoin osoittaa arvostusta sille työlle, jota ansiomerkkien saajat ovat suomalaisen liikunnan ja urheilun eteen tehneet seurojen ja liittojen hallituksissa, valmentajina, huoltajina ja urheilijoina, sanoo ministeri Terho.
Pertti ”Konsta” Kärhä kuuluu kiistatta Suomen monipuolisimpiin ja aktiivisimpiin moottoriurheilijoihin, joka ajoi huipulla niin moottoripyörillä kuin autoillakin. Kärhän panos suomalaisen moottoriurheilun kehitykseen on ollut ensiarvoisen tärkeää myös hänen kilparatojen ulkopuolisen toimintansa ansiosta usealla vuosikymmenellä.
Kärhän moottoriurheilu-ura alkoi jo 50-luvulla, kun hän osallistui 500-kuutioisella Jawalla Eläintarhan ajoihin. Pyörällä hän voitti Päijänne-ajon kuusi kertaa ja toimi ajajauransa jälkeen kilpailun arvostettuna ratamestarina. Päitsissä Kärhä oli erilaisissa rooleissa yli 60 kertaa.
Kaksipyöräisten jälkeen hän siirtyi ajamaan rallia. Lajit menivät myös limittäin, sillä 1966 ja 1967 Kärhä ajoi sekä enduroa että rallia. Hän osallistui Jyväskylän Suurajoihin 11 kertaa ja paras sijoitus oli viides Isuzu 1600 GT:llä vuonna 1968. Yhteensä Kärhä ajoi lähes 200 rallikilpailua ja lopetti ajajauransa vasta 2003.
Myös autourheilussa Kärhä toimi erittäin pitkään ja ansiokkaasti toimitsija- ja taustatehtävissä myös ajajauransa aikana. Hän oli 23 kertaa Suurajojen ja Suomen MM-rallin 0-auton kuljettajana. Vielä 2005 hän osallistui kahteen ralliin kartturina.
Pertti Kärhä täytti 80 vuotta maaliskuussa 2018. Suomalainen moottoriurheiluväki onnittelee Konstaa ansaitusta huomionosoituksesta.
Kuva: Aaro Nygård / AKK
Kuvassa: Pertti Kärhä vasemmalla nuorempien seuratovereidensa kanssa Autourheilun lajiliiton vuotuisessa palkintojenjakogaalassa, Mestareiden Illassa 2019.