Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Puheenjohtajan joulutervehdys
21.12.2018
Vuosi 2018 alkaa olemaan historiankirjoissa ja voitaneen heti alkuun todeta, että voimme ottaa vastaan uuden vuoden varsin mukavin mielin.
Vaikka kehittymisen varaakin jäi, on suomalaisen autourheilun kokonaisuus kuitenkin reilusti positiivinen.
Olemme edelleen maailman huipulla hyvin laajalti, mistä osoituksena on myös FIA:n palkintogaala, jossa pääsimme todistamaan jälleen usean suomalaisen menestystä.
Harvassa urheilulajissa miehet ja naiset taistelevat tasapäisesti mitaleista, mutta autourheilu pääsee osoittamaan jälleen tasa-arvoisen pohjansa mm. kiihdytysajon EM-voittaja Anita Mäkelän mestaruuden ansiosta. Räikkösen Kimin 3. sija F1-sarjassa oli puolestaan vahva näyttö kuljettajakonkarilta tasosta, jolla hän edelleen ajaa. Tulevaisuuden lupauksista Konsta Lappalainen pääsi gaalassa korkeimmalle korokkeelle F4 Pohjois-Euroopan mestaruuden myötä. Ylpeänä onnittelemme heitä kaikkia!
Saimme myös olla todistamassa historiallista hetkeä, kun Tommi Mäkinen pokkasi rallin MM-sarjan autonvalmistajien merkkimestaruuden Toyota Gazoo Racingille. Yksikään rallikuljettaja ei ole aikaisemmin lajin historiassa voittanut MM-titteliä sekä kuljettajana että tallipäällikkönä!
Kotimaisissa sarjoissa käytiin jälleen useissa lajeissa äärimmäisen tiukkoja taisteluita, joiden tuloksia päästään juhlimaan AKK:n perinteikkäässä mitaligaalassa, Mestareiden Illassa, tammikuun alussa Jyväskylässä. Voidaan todeta, että kansalliset sarjamme ovat äärimmäisen kovatasoisia ja yksi vahva perusta kansainväliselle menestyksellemme.
Ulkopuoliset haasteet kasvavat ja siksi autourheilun edunvalvontatyö on entistä tärkeämmässä roolissa. Vastuullisuus, yhteiskuntasuhteet ja ajassa kiinnipysyminen takaavat meille toimivan tulevaisuuden. Lajihallinnossa on otettu hyviä kehitysaskeleita ja kokonaisuus on entistä järjestelmällisempää. Silti lajien tuotekehitystä on tehtävä turvallisuuden, kiinnostavuuden, harrastaminen helppouden ja myös kansanvälisen kehityksen mukaan. Yhteistyö eri lajien, luokkien, sarjojen sekä tapahtumien kesken tiivistyy ja siinä nähdään voimaa. Valmistuva Kymi Ring tuo erityisesti rata-autoilun uuden aikakauden kynnykselle ja luo hienot kehitysmahdollisuudet tulevaisuuteen.
Menestys tulevaisuudessa on meille äärimmäisen tärkeää. Historiallinen hetki autourheilun kannalta koettiin aivan hiljattain, kun viisi AKK:n nuorisomaajoukkueen kuljettajaa hyväksyttiin Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön (HUY) valmennustuen piiriin. Tästä suuri kiitos kuuluu Flying Finn -tunnuksen alla toimivalle nuorisovalmennustyöllemme, ilman heidän hyvin määrätietoista ja laadukasta panostaan merkittävä askel eteenpäin ei olisi ollut mahdollista.
FIA:n hallituksessa (WMSC) allekirjoittaneelle tulee nyt ensimmäinen vuosi täyteen. Yksi kausi on 4 vuoden mittainen, joten edessä on vielä ainakin 3 vuoden ajan vaikuttamista kansainvälisen autourheilun tulevaisuuteen. Suomalaiselle autourheilulle on tärkeää olla mukana siellä, missä tulevaisuudesta oikeasti päätetään. Pietarissa pidetyssä FIA:n vuosikokouksessa onnistuimme saamaan kaksi uutta henkilöä lisää päätöksenteon ytimeen ja tärkeille paikoille; Timo Rautiaisen WRC-komission varapuheenjohtajaksi ja Toni Vilanderin Single Seater -komissioon.
Vuosikokouksen tuliaisina tuotiin myös loistava uutinen, kun saimme kartingin MM-kisan pidettäväksi Kauhavan Alahärmän Power Parkkiin 6.-9.9.2019! Karting OK ja OK -junior luokkien MM-kisa on Suomessa historiallinen: kerrasta poikki -menetelmällä ei täällä ole juuri maailmanmestaruuksia ratkottu.
Kilpailusta on tulossa huikea kokonaisuus, josta myös yleisö pääsee nauttimaan: paikalle saapuvat maailman kovimmat karting-kuljettajat, jotka tavoittelevat pääsyä autourheilumaailman huipulle. Kilpailu tällä tasolla on erittäin tasaväkistä ja kovaa, joten jännittäviä käänteitäkin on luvassa. Odotamme Alahärmään yli 200 kuljettajaa, joista menestysvalmiita suomalaisia nähdään lähtöviivalla poikkeuksellisen monta. Tepasteleepa varikolla myös nimekkäitä F1-konkareita, jotka päälliköivät omia tiimejään tai muutoin kannustavat jälkikasvuaan.
Vuosi 2019 tulee olemaan allekirjoittaneen 8. ja samalla viimeinen vuosi AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajana, sääntömääräisten kausien lukumäärän tullessa täyteen. Suurella sydämellä tätä luottamustehtävää olen tehnyt ja edelleen teen - vuodessa ehdimme yhdessä saada vielä paljon aikaan.
Haluan toivottaa kaikille autourheilun ystäville rauhaisaa joulua ja erittäin vauhdikasta uutta vuotta 2019!
Juhani Pakari