Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2025 julkaistu
11.12.2024
R2-Autojen tekniikkasääntöihin muutos
25.2.2019
Viimeisessä ralli SM osakilpailussa Kouvolassa hylättiin kaksi R2 -ryhmän kilpa-autoa sääntöjen vastaisten akkujen vuoksi. Hylkäämispäätös on tehty Autourheilun Sääntökirjan Teknisten sääntöjen Liite J VI art. 260 perusteella, jonka mukaan akun minimipaino on 8 kg. FIA:n teknisten sääntöjen eli Liite J:n artikla 260 mukaan akun minimipaino on 8 kg.
Kilpailijat tekivät hylkäyspäätöksistä vastalauseet, joissa esittivät todisteenaan mm. FIA:n rallin mestaruussarjan sarjasäännön. Näissä säännöissä mainitaan, että ennen vuotta 2019 luokiteltujen autojen osalta noudatetaan 2018 vuoden liite J:tä. FIA:n sarjasäännöt on kuitenkin tarkoitettu ainoastaan FIA:n mestaruuskilpailuihin, ei kansallisiin arvosarjoihin. Tästä samasta syystä tähänFIA:nsarjasääntöön tehtyihin muutoksiin ei oltu osattu reagoida millään tavalla.
AKK on nyt selvittänyt FIA:sta syytä siihen, miksi kyseinen sarjasääntö on tehty sekä sitä, miten nämä autot saisi korjattua FIA:n tekniikkasäännön mukaiseksi. Vastauksesta kävi ilmi, että R2 ryhmän koko luokitussääntö on uusittu vuodelle 2019 ja FIA:n tämän vuoden liite J tekniikkasääntö on muutettu vastaamaan tätä uutta luokitusta. Tämä uusittu sääntö sisältää muun muassa tämän akun minimipainon, mutta myös muitakin asioita, joiden osalta nämä 2018 tai vanhemmat autot eivät ole 2019 FIA:n tekniikkasäännön mukaisia. On myös selvinnyt, että joiltakin osin näitä autoja ei ole lainkaan mahdollista tehdä uusien tekniikkasääntöjen mukaisiksi.
Sinänsä FIA:n ajatus on ollut hyvä, ettei ole haluttu pakottaa muuttamaan olemassa olevaa kalustoa muutetun säännön mukaisiksi. Valitettavasti FIA:n valitsema tapa toteuttaa tarvittava sääntömuutos sarjasäännön kautta koskee vain FIA:n mestaruuskilpailuita Tästä syystä FIA:n tekniikkasääntöä noudattavat kansalliset sarjat jäivät tältä osin sääntömuutoksen ulkopuolelle.
AKK on tehnyt tästä ongelmasta FIA:lle sääntömuutosehdotuksen FIA:n Liite J tekniikkasääntöön (”immediate correction”). Koska FIA:ssa tämä prosessi varsinkaan Liite J:n kanssa ei valitettavasti ole kovin nopea, niin siksi tekniikan lajiryhmä esitti AKK:n hallitukselle tuota samaa korjausesitystä AKK:n sääntöihin kansallisena lisäyksenä, kunnes FIA sen muutoksen tekee.
AKK:n hallitus käsitteli tekniikan lajiryhmän esittämän sääntömuutoksen kiireellisenä sähköpostikäsittelynä ja hyväksyi sen voimaantulevaksi välittömästi. Sääntömuutos on nyt julkaistu AKK:n nettisivuilla Tekniikan säännöissä Liite J Artikla 260:
Kansallinen lisäys:
Tätä artiklaa noudatetaan ainoastaan autoille, jotka on luokiteltu 01.01.2019 tai sen jälkeen.
Autoille, jotka on luokiteltu ennen 01.01.2019 noudatetaan 2018 Liite J artiklaa 260.
Tämä tarkoittaa sitä, että ennen vuotta 2019 luokiteltuihin autoihin ei tarvitse tehdä muutoksia tälle kaudelle, mm. akulla ei ole minimipainoa näissä autoissa. Tämä tulee voimaan välittömästi eli koskee jo mm. Joensuun SM rallia. Tämä poikkeuksellinen erittäin nopea aikataulutus sääntömuutokselle on mahdollinen, koska sen ei katsota olevan epäoikeudenmukainen kenellekään kilpailijalle, sillä tämä sääntömuutos ainoastaan mahdollistaa sarjassa jo ajaneiden jatkamisen, eikä se edellytä keneltäkään muutoksia käytettävään autoon.
AKK pahoittelee kilpailijoille aiheutuneita ongelmia ja mielipahaa. Tämä on tapauksena todella ikävä ja ainutkertainen. Kouvolan hylkäyksien osalta asia on menossa vetoomusoikeuteen, jonne luonnollisesti toimitetaan kaikki tämä uusi materiaali, jota tähän asiaan on saatu. Vetoomusoikeus käsittelee ja päättää asian säädetyssä järjestyksessä.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 050-347 5177