Rallin Lajiryhmä tiedottaa 3-2017

19.9.2017

« Takaisin

Rallin Lajiryhmä kokoontui vuoden kolmanteen kokoukseensa perjantaina 8.9.2017.

Kokouksessa käsiteltiin mm. Seuraavia asioita:

SÄÄNTÖASIAT

 Lopulliset Sääntömuutokset 2018

- Tekniikan edustaja lisätään OSR:n kokoonpanoon

- Lisätään SM-Rallin vaatimuksiin pääkatsastajan assistentti

- A- ja B-junioreiden yhdistäminen yhdeksi junioriluokaksi

Junioreihin voi osallistua 1-ohjaajana vain juniorikilpailijat, nousupisteiden edellyttämällä tavalla.

Juniorikilpailija voi osallistua yleisen tai nuorten luokankilpailuun 2-ohjaajana. Hän ei tällöin saa ajaa kilpa-autoa erikoiskokeiden aikana. Luokissa, joissa kilpailee yleisen sekä junioriluokan kilpailijoita, lasketaan nousupisteet ainoastaan juniorikilpailijoiden kesken. Junioriluokan kilpailija voi nousta yleiseen saavutettuaan 20 nousupistettä, ja 30 nousupistettä saavutettuaan kilpailijan on noustava yleiseen viimeistään seuraavan kalenterivuoden alussa. Junioriluokan kilpailija voi käyttää nelivetoista kilpa-autoa, saavutettuaan 10 nousupistettä. Ennakkotutustuttaviin kilpailuihin ja luokkiin, juniorikilpailija voi osallistua heti, suoritettuaan rallin junioritutkinnon jatko-osan.

 Huomioidaan asia myös kaikissa muissa sääntökohdissa, joihin asia vaikuttaa. Lisäksi luokissa, joissa yleinen ja juniorit kilpailevat yhdessä, on huomioitava nousupisterajat, esim. nelivetoisella kilpa-autolla kilpailtaessa.

- Huomioidaan nuorten luokkaa koskien se, että mikäli kuljettaja täyttää kilpailukauden aikana 18-vuotta, ja saa ajokortin, voi 1-ohjaaja ajaa itse myös siirtymät. 1-Ohjaaja voi jatkaa kilpailemista nuorten luokassa sen vuoden loppuun, jolloin täyttää 18-vuotta.

- Virallinen ilmoitustaulu

Huomioidaan kauden 2018 säännöissä, että virallinen ilmoitustaulu voidaan toteuttaa myös virtuaalisena, eli joko kilpailun nettisivuilla tai KITI-järjestelmässä. Järjestäjän pitää oman kilpailun säännöissä ilmoittaa, käytetäänkö kilpailussa ”fyysistä” ilmoitustaulua, vai virtuaalista. Mikäli käytetään virtuaalista ilmoitustaulua, on dokumenttien yhteydessä aina tarkasti ilmoitettava ajankohta, jolloin dokumentti on julkaistu. Järjestäjän tulee tarvittaessa esittää kaikki alkuperäiset allekirjoitetut-, sekä lupadokumentit jne. kilpailutoimistossa.

- Poistetaan myös säännöistä vaatimus EK:ta järjestävän seuran nimikyltti

- Poistetaan myös vaatimus ”fläppitaulun” käytöstä EK:n maalissa. Asemapöytäkirjasta täytyy esittää ajat kilpailijalle pyydettäessä.

- Ralli SM minimikilometrit 90 km

- Muutetaan vastalauseaika 15 minuutiksi

- Lisätään sääntöihin, että kilpailureitin noudattamatta jättäminen johtaa kilpailusta sulkemiseen

- Huomidaan säännöissä numeroiden minimikoko 25cm*25cm ja maksimikoko 50cm*50cm. Numeron koko ilmoitettava aina kilpailun säännöissä.

Arvosarjojen sarjasäännöt 2018

F-Rallisarja

Valmistellaan F-Rallisarjan sarjasäännöt syyskuun aikana, julkaisu viimeistään marraskuun alussa. Sarjan peruskonsepti:

  • 5 osakilpailua
  • Yleinen, Juniorit ja Seniorit, 2 luokkaa jokaisessa, yhteensä 6 luokkaa
  • Nuottiluokka 2WD, kaikki kuutiotilavuuden yhdessä
  • Nuottiluokka 4WD, FIN-R 4WD (sis. WRC 02) sekä R-Lite

Sarjan osallistumismaksu 350 euroa, josta 200 euroa siirtyy suoraan palkintopottiin, loput sarjan käytännön pyörittämiseen        

Tarkennetaan tarkka luokkajako, pistelasku ja mm. Mahdollinen Power Stage malli lopullisiin sarjasääntöihin.

Lisäksi 4WD-autojen osalta huomioitava polttoaine-asiat, eli sarjassa ajetaan vain 98E-polttoaineella.

Rallin Suomen Juniorimestaruus

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan sarjasäännöt pidetään pääosin ennallaan, ainoastaan lisätään nuorten luokan SM-arvo. 

R-Lite-säännön mukaiset autot kaudella 2018-> kansallisissa ralleissa

Huomioidaan R-Lite autot Rallin Säännöissä kaudelle 2018, tekniikan lajiryhmän laatimien tekniikkasääntöjen mukaisesti. Kansallisissa kilpailuissa autot lisätään samaan luokkaan FIN-R 4WD-autojen kanssa.

Ralli SM-osakilpailuissa ko. Autot voivat ajaa SM- ja Cup-luokkien    ulkopuolella kansallisena lisäluokkana. Lähtöpaikka myös SM- ja Cup-luokkien jälkeen. 

Talvirallirenkaat kauden 2019 alusta eteenpäin

Keskusteltiin tulevasta rallin talvirenkaita koskevasta muutoksesta. Todettiin, että rengasmarkkinoiden muutoksesta tullaan tilanteeseen, jossa nelivetoisten autojen osalta tullaan siirtymään 15-tuumaisiin talvirenkaisiin.

Lajiryhmän päätös: Päätettiin renkaiden osalta seuraavaa

2019 Siirrytään Ralli SM-sarjassa käyttämään 4-vetoisissa autoissa uuden säännön mukaista 15-tuumaista rengasta.

2020 Siirrytään kaikissa ralleissa käyttämään 4-vetoisissa autoissa uuden säännön mukaista 15-tuumaista rengasta.

2-vetoisissa autoissa mennään toistaiseksi nykysäännön mukaisilla renkailla, kuitenkin huomioiden rengasmarkkinoiden kehitys tulevaisuudessa.

Pyydetään vielä asiaan viimeisin tiedote FIA:sta.

Tuomariston puheenjohtajien ja turvatarkkailijoiden valinta toimikaudelle 2018-2019 

Lajiryhmän päätös:

Valitaan seuraavat henkilöt tuomariston puheenjohtajiksi:

Differt Petri 

Flyktman Jari

Frank Risto

Hapulahti Jyrki

Järvinen Pekka

Kettunen Asko

Leino Vesa

Leivo Jarmo

Luodes Tuomo

Paatola Erkki

Rintakoski Timo

Suvanto Nina

Viitanen Juha

Valitaan seuraavat henkilöt turvatarkkailijoiksi:

Heino Arto

Kangas Pentti

Kalliolepo Jarkko

Kukkamäki Kari

Liukkonen Martti

Moisio Jari

Perälä Jussi

Pummila Juha

Päivinen Martti

Silfvast Markus

Väisänen Jani

Tuomariston puheenjohtajien ja turvatarkkailijoiden nimeäminen rallin arvosarjoihin kaudelle 2018

Lajiryhmän päätös:

Nimettiin seuraavat henkilöt Rallin arvosarjoihin kaudelle 2018:

Ralli SM:

TPJ: T.Luodes, E.Paatola

Turvat.: J.Moisio, K.Kukkamäki, A.Heino

Rallin Suomen Juniorimestaruus:

TPJ: R.Frank, T.Rintakoski

Turvat.: P.Kangas, M.Silfvast

F-Rallisarja:

TPJ: V.Leino, J.Viitanen

Turvat.: J.Perälä, J.Väisänen

Historic Rally Trophy:

TPJ: J.Leivo, J.Flyktman

Turvat.: M.Liukkonen, M.Päivinen

Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977

Design Mainostoimisto Ajaton Oy