Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2025 julkaistu
11.12.2024
Rallin Sarjatyöryhmä tiedottaa 1-2017
21.6.2017
Ralli SM-kilpailukalenteri 2018
25.-27.1. Arctic Lapland Rally
16.-17.2. SM Vaakuna Ralli
3.3. SM Itäralli
18.5. SM OK-Auto Ralli
15.6. Pohjanmaa SM-Ralli
31.8. Enset Oy SM-Ralli
28.-29.9. Turku SM-Ralli
Sääntömuutokset sarjasääntöihin 2018
Käytiin läpi alustavat sääntömuutokset:
- RRC-autot ja WRC (2010)-autot pois (siis WRC-02 jää)
- Sarjarekisteröinti, pelkkä maksu ei riitä, vaan tarvitaan myös KITI ilmoittautuminen
- Ovinumerot (67cm*20cm)
- Polttoaine- ja tekniikkalomake pois
- Sarjajärjestäjän seurantalaite
- Rengasrajoitukset vain SM- ja Cup-luokat
- Alle 18-vuotiaiden mukaantulo SM3- ja SC5-luokkiin
- Osallistumismaksujen korotus (50€/osakilpailu, kattaa mm. ralliradion)
Kaudella 2018 voimaan tulevat R-Lite autojen tekniikka- ja turvallisuussäännöt ovat aiheuttaneet jonkin verran keskustelua.
Rallin Sarjatyöryhmän päätös: R-Lite autot eivät tule SM-sarjaan, SM-luokkiin, eikä sarjasääntöjen määrittämiin lisäluokkiin (Cup). Mikäli järjestäjä haluaa SM-osakilpailuihin näitä autoja ottaa, ne ajavat kansallisissa lisäluokissa kaikkien SM- ja Cup-luokkien jälkeen.
Todettiin lisäksi, että FIN-R 2WD autojen kuutiotilavuusraja on nostettu 2500cc nykyisen 2000cc sijaan.
Rallin Sarjatyöryhmän esitys ralli- ja tekniikka lajiryhmille: Esitetään, että selvitetään mahdollisuus ottaa käyttöön FIA Liite J:n mukainen polttoaine ("kilpabensa") kaikkissa SM1 ja SM2 luokan autoissa eli myös ryhmissä FIN N4WD ja FIN R4WD ja kaikissa rallikilpailuissa. Bioetanoli -polttoaineen yhteydessä esitetään sallittavaksi suorituskykyä lisäämättömien lisäaineiden käyttö (lähinnä voiteluaineet). Samalla esitetään muutettavaksi em. kansallisten ryhmien max. kuristinkoot niin, että yhdessä ryhmässä on vain yhden kokoisia kuristimia (FIN N4WD 33 mm, FIN R4WD 34mm) (Liite 2)
Ralli SM Pääkatsastajan assistentti
Tekniikan Lajiryhmän päätöksellä jatkossa kaikissa Ralli SM-osakilpailuissa toimii nimettynä myös AKK:n pääkatsastajan assistentti. Päätehtävänä on huolehtia turbo-autojen valvonnasta ja pop-venttiilien tarkistamisesta.
Assistentti kulkee kaikissa osakilpailuissa. Henkilökuluista vastaa kilpailun järjestäjä, vastaavasti kuin muidenkin AKK:n nimeäminen toimihenkilöiden osalta.
Kilpailunumerot 2018
Kauden 2016 aikana tehdyn päätöksen mukaisesti, kaudella 2018 siirrytään käyttämään ”MM-sarjasta tuttua” kilpailunumeroa.
Ralli SM 2017 Kilpailijakyselyn tiivistelmä
Tämänvuotinen kysely oli aiempia suppeampi, koska STR:n "tietopankissa" on kaikista keskeisistä kilpailijamielipiteistä sangen tuoretta tietoa. Nyt lähinä varmistuttiin erinäisten päätösten onnistumisesta. Kyselyn sai 109 SM osakilpailujen SM-luokkiin 2017 osallistunutta kilpailijaa. Vastausprosentti oli 62% ja vastaukset edustavat niin määrällisesti kuin muutenkin kattavuudeltaan luotettavasti koko kilpailijajoukkoa. Vastaajien kesken arvottu "rengasstipendi", meni Jani Rautiaiselle.
Kilpailijoiden ensi vuoden suunnitelmiin liittyvien vastausten perusteella nykyinen luokkajako on perusteltua pitää voimassa. SM4 luokkaan haetaan piristystä sallimalla 2.5 litran kuutiotilavuus FIN R2WD ryhmässä.
Sarjaformaatti koki tälle vuodelle melkoisen muutoksen, kun siirryttiin 5/6+F malliin ja seitsemään osakilpailuun. Kilpailujärjestäjien kannalta ei ainakaan toistaiseksi ole merkkiäkään riskinä pidetyn osanottajakadon toteutumisesta. Kilpailijoista 86% pitää uutta sarjaformaattia omalta kannaltaan aiempaa parempana (59%) tai samanveroisena (27%), joten muutosta voidaan pitää onnistuneena. Tässäkin formaatissa on ongelmansa, mutta niiden esiintyminen on melko epätodennäköistä. Joka tapauksessa on tarkoitus jatkaa 2018 tällä samalla kaavalla.
Sarjan rekisteröitymis- ja maksu systeemi näyttää olevan kohdallaan. Eli maksamalla sarjamaksun kerralla etukäteen saa pienen alennuksen siihen verraten, että maksaa sen aina osakilpailuittain. Enemmistö piti nykyistä järjestelyä hyvänä ja vain alle 10% ei pitänyt sitä kohdallaan hyvänä. Tässä yhteydessä esitetyistä vapaamuotoisista kommenteista kävi ilmi väärinkäsitys siitä, että esim. TV-näkyvyys tai netin kilpailijanäkyvyys olisi jotenkin sidottu ennakkorekisteröitymiseen. Näin ei tietenkään ole, vaan kilpailijaesittely tehdään jokaisesta kilpailijasta, joka on sen verran aktiivinen, että toimittaa kuvansa ja mielellään myös muita tietoja netin ylläpitäjälle.
Sarjan tuulilasimainospaikan kohdalla on 2017 ollut poikkeuksellinen käytäntö. Sarja on myynyt mainospaikkaoikeuden tukijalle, joka on luovuttanut sen kilpailijoiden vapaaseen (toki sääntöjenmukaiseen) käyttöön. Ajatuksena on ollut, että tällä menettelyllä kilpailijat saisivat "vähittäismyynnistä" selvästi enemmän tuloja kokonaisuudessaan homman pyörittämiseen kuin konsaan on mahdollista sarjapromoottorille ko. mainospaikkaa hyödyntää. Ja kuitenkin promoottori saisi mainospaikasta tavanomaisen tulon.
Kolme neljästä kilpailijasta on laittanut tuulilasipaikalle oman tukijansa tarran. Valtaosa on saanut mainospaikasta myös rahallista tai muuta tukea. Vastanneiden kilpailijoiden kohdalla tuulilasimainoksesta saamansa tuen suuruuden ilmoittaneista laskettuna keskimääräinen mainoksen "hinta" on ollut melko tarkkaan 3000 euroa. Eli kaikkineen näistä voidaan arvioida kertyvän kaikille kilpailijoille yhteensä tukea jopa selvästi yli 200.000€! ja tämä menettely on toiminut ajatellusti tai jopa selvästi paremmin. Haasteena voi olla löytää se mainostaja, joka tuulilasimainoksen kilpailijoiden käyttöön luovuttaa.
Joitain vuosia sitten kysyttiin kilpailijoiden suhtautumista 1- ja 2-päiväisiin osakilpailuihin ja silloin painopiste oli kaksipäiväisten kannalla. Nyt on mielipide selkeästi muuttunut edullisemman yksipäiväisen osakilpailun suuntaan. Nykyinen mixtuura yksi- ja kaksipäiväisiä vastaa kokolailla hyvin kilpailijoiden toiveita: pääsääntöisesti yksipäiväisiä 72%, asialla ei merkitystä 19% ja enemmän kaksipäiväisiä 10%. Tavanomaisen kisan pituudeksi toivotaan noin 100 km erikoiskokeita ja kaksipäiväisiin 130-140 ekkm luokkaa.
Talvella jokuset kilpailijat ottivat puheeksi Mikkelin rallin aikataulun ja olivat sitä mieltä, ettei perjantaina olisi tarvetta ajaa kuin ravirata, josta on muodostunut kohtuullisen iso tapahtuma. Tätä selvitettiin "mittatilaustyönä" kysymyksellä ja saatiin seuraavalaiset vastaukset parasta vaihtoehtoa kysyttäessä: perjantaina vain ravirata 34%, perjantaina lisäksi yksi maasto erikoiskoe (2017 tapaan) ja asialla ei kilpailijalle merkitystä 19%. Tässä on kyse siitä, että joillekin kilpailijoille käy nuotitusaikataulu liian kireäksi ja yöunet lyhyeksi. Kysymys ei ollut äänestys eikä tällaiseen asiaan enemmistön kanta aina se oikea. Tänä vuonna käytetyn tavan kokee kannaltaan huonommaksiksi kolmannes kilpailijoista, kun taas lähes puolet kokisi paremmaksi ajaa muutakin kuin raviradan. Sinänsä näiden vastausten perusteella järjestäjä voi valita kumman tavan tahansa. Asiaanhan voi vaikuttaa muutkin syyt, kuten aloitusajankohta, jne. Tämä kysymys koski ainoastaan Mikkeliä, jossa ravirata on tapahtumana aika erilainen kuin normaalit yleisöerikoiskokeet.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5711767