Uutiset
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
1.2.2017
Päivitetty 2.2.2017 klo 9.00
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
Rallisprintin lajiryhmä kokoontui toimintakautensa ensimmäiseen kokoukseen maanantaina 30.1.
Kokouksessa käsiteltiin asioita, jotka ovat nousseet esille kilpailijoiden ja järjestäjien keskuudessa alkukauden 2017 aikana.
SS-autojen (vm. 2005) punnitus
Todettiin, että SS-autojen punnitus kaikissa Rallisprint-kilpailuissa suoritetaan Rallisprintin lajisäännön mukaisesti, eli 2005 ja sen jälkeisten vuosimallien autot punnitaan kuljettajan kanssa.
Auton ikä/vuosimalli on tarvittaessa aina todistettava virallisella dokumentilla.
Seuraava teksti tullaan lisäämään rallisprintin mallisääntöihin:
Rallisprintin säännöt 10.2:
SS-autojen painotaulukon mukaan punnittavissa autoissa, jotka ovat vuosimallia 2005 tai uudempia, punnitus suoritetaan kuljettajan kanssa.
Mikäli kilpailija haluaa suorittaa säännön mukaisesti punnituksen kuljettajan kanssa, on kilpailijan vastuulla todistaa kilpailun turvallisuustarkastuksessa katsastukselle viralliseen dokumenttiin vedoten (maahantuojan todistus, rekisteriotteen kopio, ym.), että auton vuosimalli on 2005 tai uudempi. Mikäli hyväksyttävää todistusta ei turvallisuustarkastuksessa esitetä, suoritetaan punnitus ilman kuljettajaa. Ratkaisun todisteen hyväksyttävyydestä tekee AKK:n pääkatsastaja / kilpailun katsastuspäällikkö.
V1600 autojen punnitus
Rallisprint-kilpailuissa V1600-luokan autot punnitaan Rallisprintin Lajisäännön art. 10.2 mukaisesti ilman kuljettajaa.
Kilpailuista julkaistavat tulokset
Lajiryhmä haluaa muistuttaa, että Rallisprintin Lajisäännön art. 13.9 mukaisesti, jokaisessa kilpailussa julkaistaan luokkatulosten lisäksi 2- ja 4-vetoisten yleiskilpailutulokset lisenssiluokasta riippumatta.
Kilpailusuorituksen päättyminen (Maaliviiva/STOP)
Keskusteltiin tulkinnallisesta ongelmasta, joka on aiheuttanut ongelmia joissain kilpailuissa. Osassa kilpailuissa on ollut epäselvää, riittääkö tuloksen saantiin maaliviivan ylitys, vai pitääkö kilpailijan päästä STOP-merkille ja pysähtyä siihen.
Kilpailusuoritus päättyy STOP-merkille. Mikäli kilpailija pysähtyy/joutuu keskeyttämään maaliviivan ja STOP-merkin väliin, kierrokselta ei saa hyväksyttyä aikaa.
Tieliikennekatsastus Rallisprintissä
Tieliikennekatsastus ja sen vaatimus Rallisprintissä ”Ralliautoluokkien” autoissa
Jonkin verran on herännyt keskustelua siitä, vaaditaanko Rallisprintissä tieliikennekatsastus.
Todettiin, että lajisääntö ei vaadi tätä, eikä myöskään Liite J:n tekniikkasääntö. Kilpailukohtaisesti järjestäjä voi määrittää, että tieliikennekatsastus/turvallisuustarkastus vaaditaan, mutta lajisääntö sitä ei vaadi.
Suositellaan, että katsastuksen/tarkastuksen tulee olla voimassa aina, kun käytetään II-ohjaajaa. Tämä pitää ilmoittaa kilpailun säännöissä.
Alle 18-vuotiaan toimiminen II-ohjaajana ja lisenssivaatimukset
Alle 18-vuotias voi toimia II-ohjaajan sen vuoden alusta, jolloin henkilö täyttää 15-vuotta. Todettiin, että tutustumislisenssin ikäraja on 18-vuotta, näin ollen henkilöllä on oltava kansallinen lisenssi.
II-ohjaajalta ei vaadita erillistä ilmoittaja- tai huoltajalisenssiä, vaan vastuun kantaa aina I-ohjaaja. Mikäli alle 18-vuotias toimii II-ohjaajana Nuorten-luokan kuljettajalle, kantaa vastuun I-ohjaajan ilmoittaja- tai huoltaja.