Uutiset
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Rata-ajon ja endurancen lajiryhmän kuulumisia
4.10.2024
Rata-ajon lajiryhmä kokousti syyskuun puolivälin jälkeen, kun FRC-sarja oli saatu päätökseen.
Lajiryhmä käsitteli viimeiset muutokset rata-ajon lajisääntöihin. Sääntömuutokset tulee nähtäväksi loppuvuoden aikana, mutta ennakkotietona, että suuria muutoksia ei ole tiedossa lajisääntöihin.
Kilpailijoilta on tullut kyselyä V1600-autojen oviputkien sääntömääritelmästä ja sen tulkinnasta. Kyseessä on tilanne, tarvitseeko autossa olla vähintään yksi vai kaksi oviputkea etenkin ratapuolella, jossa ohjaamossa on vain yksi ohjaaja. Asia siirrettiin tekniikan lajiryhmän käsiteltäväksi, joten asian viimeisintä päätöstä joudutaan vielä odottamaan.
Endurancen puolella on ollut aktiivisessa keskustelussa, sallitaanko jatkossa kuljettajien vaihtaminen saman kilpailun sisällä eri tiimien välillä. Virallista päätöstä asiaan ei vielä ole, ja lajiryhmä jatkaa asian taustoittamista endurancen luokkatyöryhmän kanssa.
Time Attackia on suunniteltu ajettavan ensi kaudella samanlaisella mallilla kuin Ruotsissa. Lajiryhmä odottaa kuitenkin vielä tarkempaa esitystä kilpailuiden konseptista ja säännöistä.
Rata-ajon lajipäivät tullaan pitämään 16.11. Tampereella Hotel Scandic Rosendahlissa klo 10.00. Tarkempi ilmoittautuminen tapahtumaan aukeaa myöhemmin. Paikalle ovat tervetulleita kaikki rata-autoilusta kiinnostuneet kuten kilpailijat, luokkien edustajat, kilpailunjärjestäjät, seurojen edustajat ja toimitsijat.
FRC GT Open -luokan luokkatyöryhmä kutsui kaikki luokan harrastajat kokoukseen viimeisessä Alastaron FRC-kilpailussa. Kokouksessa esiteltiin ja keskusteltiin luokan tulevaisuuden suunnasta ja toimenpiteistä. AKK on aktiivisesti mukana kehittämässä luokkaa jatkossakin. Toistaiseksi luokan tekniikkasääntöihin ei ole esitetty muutoksia kaudelle 2025. Luokan viralliset säännöt pyritään julkaisemaan tämän vuoden puolella.
Lajiryhmässä käytiin pohdintaa tulevan kauden FRC-sarjan kilpailuformaatista. Kuluneella kaudella nähtiin kilpailuita, missä FRC-sarja ajoi perjantaista lauantaihin ja sunnuntaina Endurance Cup. Kahdessa kilpailuissa FRC-sarja ajoi perinteisemmällä lauantai-sunnuntai -formaatilla. Todettiin, että tehdään palautekysely sarjan kilpailijoille menneestä kaudesta.
Lisäksi käsittelyssä oli muutamia tilanteita eri kilpailuista, joista kilpailuiden tuomaristo oli esittänyt AKK:lle jatkotoimenpiteitä. Näissä tilanteissa lajiryhmä on suoraan yhteydessä asianosaisiin, ja mahdolliset seuraamukset julkaistaan AKK:n sivuilla välilehdellä AKK-Seuraamusasiat.
Terveisin
Rata-ajon lajiryhmä ja Henri Karjalainen
Kuva: AKK / Joona Gråsten
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi