Rata-ajon lajiryhmän kokous 15.5.

25.5.2015

« Takaisin

Lisätty 26.5.: Paikalla olivat Juha Hautala (pj.), Kristian Tornivaara, Marko Sinivuori ja Pekka Säynevirta (esittelijä).

Endurance

Tiimeiltä on tullut palautetta metallisten kanisterien irtoavasta maalista. On ehdotettu muovisten kanistereiden hyväksymistä. Lajiryhmän kanta on, ettei muovisia kanistereita hyväksytä turvallisuusnäkökohtien vuoksi. Suosittelemme tiimeille parempi laatuisten metallisten kanisterien hankintaa. Ongelma on uusi ja ilmenee ilmeisesti vain heikkolaatuisten kanisterien kanssa. Endurance-sarjaan on ilmoittautunut tällä hetkellä noin 30 tiimiä. Osallistujamäärä on siis selkeässä kasvussa.

Rata-SM

Sarjaan on ilmoittautunut yli 80 kilpailijaa. Markkinointiyhteistyötä tehdään useiden yhteistyökumppanien kanssa ja tähdätään myös vahvojen lajifanien ulkopuolelle, jotta katsomoon saadaan lisää uusia asiakkaita. Merikuljetusyhteistyökumppaniksi on valittu Eckerö Line. Heiltä saatu tarjous oli tiimeille erittäin edullinen. Markkinointiyhteistyökumppanina toimii The Look.
Botniaringin Rata-SM osakilpailun yhteydessä ajetaan Viron mestaruusosakilpailu. Luokkina ovat BMW 325 Cup, HRX Camaro Cup ja Formula Scandic.

Kauden 2016 RATA-SM -kilpailuhakemuksia on tullut neljä: Vauhtiajot, Ahvenisto, Kemora ja Botniaring.

Rata-SM kilpailupäivämääriä 2016 muokattiin ja ne ovat seuraavat:
14-15.05.2016 Kemora tai Botniaring
11-12.06.2016 Ahvenisto
02-03.07.2016 Pärnu
23-24.07.2016
06-07.08.2016 Vauhtiajot
03-04.09.2016

V1600

Tiedustelun tulosten perusteella päätettiin, että osakilpailuissa on vain kaksi (2) V1600-lähtöä. Lajiryhmä on saanut tiedustelun koskien Seat Ibiza SC 1.6 -mallin sääntöjen mukaisuudesta V1600-luokkaan. Asia kuuluu tekniikan lajiryhmälle. Lajiryhmälle on tullut kirje koskien useamman eri auton käyttöä sarjan aikana eri osakilpailuissa V1600-luokassa. Lajiryhmä ei rajoita käytettävien autojen määrää, vaan auton voi vaihtaa kesken kauden. Kussakin osakilpailussa saa kuitenkin käyttää vain yhtä autoa. Perustelu: Rata-SM sarjaan ilmoittautuu kilpailijana kuljettaja - ei auto.

Lajiryhmä esittää tekniikan lajiryhmälle, että turboahdetut alle 1.2 moottoriset automallit sallittaisiin V1600-luokkaan omana alaluokkanaan, jossa jaettaisiin pisteet erikseen.

Formula Ford

Luokka on pyytänyt useampaa kilpailulähtöä osakilpailuihin. Lajiryhmä päätti, että Formula Ford ajaa kolme (3) osakilpailulähtöä Pärnussa, Botniaringillä ja Kemorassa.

Turbo 1600

Esitetään tekniikan lajiryhmälle, että luokalle haetaan teknisistä määräyksistä vastaavaa pääkatsastajaa. Uutena mallina sarjaan esitetään Fiat Grande Puntoa. Tekniikan lajiryhmältä on pyydetty lausuntoa mallista.

Formula-tekniikkavastaava

Esitetään tekniikan lajiryhmälle, että haetaan Formula-luokkien teknisistä määräyksistä vastaavaa pääkatsastajaa.

Grand Tourismo -luokka

Luokan tarkoituksena on mahdollistaa esimerkiksi omavalmiste autojen, ja mm. Time Attack -autojen, osallistuminen rata-ajon yhteislähtökilpailuihin. Tarkoituksena on luoda yleisöön menevien näyttävien lähtöjen lisääminen kilpailuissa.

Luokan sääntöluonnos on valmis. Säännöt pohjautuvat GT4-luokkaan. Sääntöjen pääpaino on turvallisuudessa, auton tekniikka tulee olemaan varsin vapaa.

Rataleimatutkinto

Rataleimatutkinnon käytännön osuus järjestettiin Alastarolla. Uusia rataleimatutkintoja suoritettiin yli 100.

Debytanttimerkinnät alempitasoisissa kilpailuissa

Lajiryhmä esittää hallitukselle, että kerhotasoisissa kilpailuista on mahdollista saada debytanttikorttiin merkintä. Merkinnän edellytyksenä on, että kilpailussa toimii lajipäällikön hyväksymä ajotapatarkkailija.

Tuomariston puheenjohtajan raportointiaika

Lajiryhmä muistuttaa tuomariston puheenjohtajia, että tuomariston puheenjohtajan raportti on toimitettava lajiryhmälle sääntöjen mukaisesti kahden viikon kuluessa kilpailun päättymisestä. Toukokuussa emme voi enää käsitellä elokuun kilpailun tapahtumia tai järjestelyjä.

Lisätietoja ja palaute: lajipäällikkö Pekka Säynevirta, 0207 219 443, pekka.saynevirta@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy