Uutiset
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
16.5.2024
Rata-ajon lajiryhmä on kokoustanut kahteen kertaan viiden viikon aikana. Tässä lajiryhmän kuulumisia molemmista kokouksista, jotka pidettiin Teams-etäyhteydellä.
Uusi sanktiotaulukko on julkaistu
Uutta modernimpaa sanktiotaulukkoa on kehitetty edelliskaudelta lähtien, ja se on nyt julkaistu. Kyseinen sanktiotaulukko ei ole automaattisesti käytössä kaikissa rata-ajon kilpailuissa, vaan sen käytöstä tulee aina ilmoittaa kyseisen kilpailun tai sarjan säännöissä.
Uusi sanktiontimalli eroaa perinteisestä rata-ajon säännöissä käytössä olleesta mallista. Esimerkiksi perinteisessä mallissa kahdesta varoituksesta (mustavalkoinen lippu) seuraa musta lippu. Nykyisessä uudessa mallissa tuodaan käyttöön enemmän pienempiportaisia sanktiointivaihtoehtoja, ja mustavalkoista lippua käytetään pääosiin kilpailijoille ilmoittamiseen, että kilpailijalle on tulossa jokin sanktio.
Saaduista tietyistä yksittäisistä sanktioista voi kertyä myös sarjakohtaisia rangaistuspisteistä. Jos kilpailija ajaa virheellisesti useita kertoja kauden aikana samassa sarjassa, voi rangaistuspistekertymästä tulla lisäsanktioita.
>> Uusi sanktiotaulukko löytyy AKK:n sivuilla rata-ajon materiaaleissa täällä.
Lajiryhmän kokouksissa on tehty seuraavia lisämääräyksiä
- FRC GT Open -luokan lisämääräys
Tehtiin lisämääräys nro 1 koskien FRC GT Open -luokan rengasmääriä. Nykyisellä lisämääräyksellä sallitaan kahdeksan renkaan käyttämistä per osakilpailuviikonloppu. Näistä vain 4 rengasta saa olla ensimmäistä kertaa rekisteröityjä (uusia tai käytettyjä). Toiset neljä rengasta saa olla aiemmasta kilpailusta rekisteröityjä. Lisämääräys AKK:n säännöt-sarjasäännöt sivulla.
- FRC GT Open 4h-luokan lisämääräys
Tehtiin lisämääräys no 1 koskien FRC GT Open 4h -luokan varikkokäyntien kestoja ja määriä, sekä määriteltiin sallitut tankkaustavat. Lisämääräys AKK:n säännöt-sarjasäännöt sivulla.
- Endurance Cup -sarjan lisämääräys
Tehtiin lisämääräys no 1, jossa tarkennettiin, että Endurance Cup kilpailuihin voi kilpailija osallistua luokkansa kilpailuun jo sen vuoden alusta alkaen, jolloin hän täyttää 15 vuotta. Lisämääräys AKK:n säännöt-sarjasäännöt sivulla.
- V8 Thunder -sarjan lisämääräys
Rengastoimitusvaikeuksien vuoksi, lisämääräyksessä määritellään uudestaan sallittavat renkaat. Nykyisen Yokohama-renkaiden lisäksi kauden ensimmäisessä osakilpailussa sallitaan myös Hoosier-merkkiset renkaat. Rengassääntöä tarkennetaan uudestaan Kemoran osakilpailun jälkeen ja lisäksi V8 Thunder -luokka kokoontuu keskustelemaan rengasasiasta Kemoran osakilpailun yhteydessä.
>> Lisämääräys nro 1 nähtävissä AKK:n säännöt-sarjasäännöt sivulla täällä.
FRC GT Open -luokalle luokkatyöryhmä
Lajiryhmä perusti ja kutsui koolle FRC GT Open -luokkatyöryhmän, joka koostuu lajiryhmän valitsemista jokaisen alaluokan edustajasta. Ryhmä raportoi luokan tilanteesta ja esittää mahdollisia luokan kehitys-/muutosajatuksia suoraan rata-ajon lajiryhmälle.
FRC GT Open -luokkatyöryhmään valittiin Jarkko Tähtinen, Raimo Niemi (luokka 1), Jyrki Peltola (luokka 2), Jarkko Salminen (luokka 3) ja Jussi Hyvönen (luokka 4). Ensimmäiseen kokoukseen osallistui myös lajiryhmän puheenjohtaja Heikki Hirsimäki ja lajipäällikkö Henri Karjalainen.
E85-bensiinin ja sähköbensiinin käyttö endurancessa
Lajiryhmässä keskusteltiin saapuneen esityksen pohjalta mahdollisuutta käyttää endurancessa E85-bensiiniä sekä sähköbensiiniä. Esitys vaatii päätöksen tueksi tarkempaa lisäselvitystä sekä tekniikan lajiryhmän näkemystä asiaan.
Porsche Sprint Challenge NEZ -sarja peruttu kaudelta 2024
Lajiryhmä sai tiedon, että aikaisempina vuosina ajettu Porschen Sprint Challenge NEZ -sarja perutaan, ja että sitä ei ajeta kaudella 2024. Lisää tietoja: Porsche Racing Finland -sivuilta.
FRC-sarja 2024 ja ilmoittautuneiden määrät
FRC-sarjaan ilmoittautuminen on päättynyt päättyi ja ilmoittautuneita on yhteensä 117 kilpailijaa, jonka jälkeen on tullut vielä yksittäisiä jälki-ilmoittautuneita. Lajiryhmän teki ilmoittautumismäärien pohjalta seuraavia huomioita: V1600-luokan kilpailijamäärät ovat laskeneet kahtena peräkkäisenä vuonna merkittävästi sekä yksittäisiin kilpailuihin odotetaan tulevan vielä lisää kilpailijoita, etenkin Legends, FRC GT Open ja V1600 CUP -luokkiin.
Osallistujamäärät
- V1600-luokassa 11 osallistujaa
- Uuteen FRC GT Openiin 24 osallistujaa
- BMW Xtreme 13 osallistujaa
- V8 Thunder 13 osallistujaa
- Uusi BMW 9X 1 osallistuja
- Legends SM 33 osallistujaa
- Legends harraste 13 osallistujaa
- FRC GT Open 4h 9 osallistujaa
Lisäksi lajiryhmä suunnittelee lisäävän harjoituskilpailun järjestämiseen liittyvät tarkemmat määritelmät lajisääntöihin.
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi