Uutiset
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Rata-ajon tulevaisuus
29.12.2017
Rata-ajon lajiryhmä on valmistellut konseptia, jolla on tarkoitus saada rata-ajo ja sen huipputuote RATA-SM menestymään. Tulevalle kaudelle kilpailuiden lukumäärää karsittiin tarkoituksellisesti saavuttaaksemme ehjän kokonaisuuden, jonka päälle on helpompi rakentaa uutta. Tulevaisuuden linjaukset on tehtävä pitkäjänteisesti ja niiden on nojattava elinkelpoisiin luokkiin. Runko on nyt olemassa ja tästä on hyvä rakentaa vahvaa rata-ajon tulevaisuutta. Tähän tulevaisuuden suunnittelutyöhön toivomme myös kilpailijoiden ja tiimien mielipiteitä.
RATA SM -sarjaa, tapahtumia sekä ajettavia luokkia kehitetään Suomen lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistyö myös lähialueiden maiden kanssa on tärkeää. Tätä puolta kehitetään ja vahvistetaan NEZ-alueen yhteistyön kautta. RATA SM -sarjan tapahtumiin nimetään SM-luokat. Tapahtumien järjestäjät valitsevat tapahtumiinsa muut luokat tarpeiden ja tarjonnan mukaan. Näin saadaan tapahtumiin sisältöä ja alueellisiakin eroja.
Suurta kuvaa hahmoteltaessa on myös hyväksyttävä se tosiasia, että meidän tulee seurata myös kansainvälistä kehitystä. Koppiautopuolella saimme lukea joulukuun alussa FIA:n verkkosivuilta, että WTCC-sarja siirtyy käyttämään TCR-kalustoa. Tämä vahvistaa jo ennestään valtavaa suosiota saavuttanutta tuotetta, jolla kilpaillaan maailmanlaajuisesti.
Kaudelle 2019 on tarkoitus tuoda yksi uusi luokka lisää ja jo olemassa olevista luokista on herännyt kiinnostusta SM-arvoa kohtaan. Valmennuksen vahvistuttua rata-ajon ja kartingin puolella tulemme näkemään myös mielenkiintoisen koulutuksellisen uutuuden jo kaudella 2018. Syntyy Formula Academy, joka tulee ajamaan Suomessa muutamia kilpailuja.
Saavuttaaksemme myös yleisön mielenkiinnon, meidän tulee luoda tapahtumista elämyksiä. Tarkoituksena onkin, että jatkossa ainakin 1-2 kilpailutapahtumaa kaudessa tullaan rakentamaan tämä ajatus edellä.
Myös kilpailijoiden tyytyväisyyttä pyritään lisäämään. Kaudelle 2018 V1600-luokka tulee saamaan oman luokkakatsastajan. Positiivisena huomiona täytyy nostaa esiin myös V1600-luokan tämän hetkinen tilanne. Harrastajamäärät ovat nousemassa ja tätä kautta saamme pidettyä luokan ilmoittautumismaksut maltillisina. Suomessa on jo lähes 50 uudelle passipohjalle passitettua V1600-luokan autoa.
Toimihenkilöiden koulutukseen tullaan panostamaan ja muun muassa aluetuomaritoimintaa harjoitellaan keväällä rataleimatutkinnon ajo-osuuden yhteydessä.
RATA-SM kauden 2018 sarjasäännöt ovat valmistuneet. Gran Turismo-luokan tekniikkasääntöjen valmistuttua avaamme sarjailmoittautumisen.
Rata-ajon tulevaisuus pähkinänkuoressa:
Vuonna 2018
4 osakilpailua
3 SM-luokkaa
Vuonna 2019
5 osakilpailua
4 SM-luokkaa + kansainvälinen näytösluokka
Vuonna 2020
5-6 osakilpailua
4-5 SM-luokkaa
Hyvää uutta vuotta ja menestystä kaudelle 2018!
Rata-ajon lajiryhmän puolesta,
Pekka Säynevirta
Lajipäällikkö
AKK-Motorsport ry/Rata-ajon lajiryhmä