Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Rata SM V8 Thunder -luokan tekniikkasäännön tulkinta koskien kuristinta
3.6.2021
Rata-ajon ja tekniikan lajiryhmä on saanut V8 Thunder yhdistykseltä pyynnön selvittää kuristimen käyttöön liittyvä sääntöä.
V8 Thunder kuristimien sinetöinti
V8 Thunder -luokan tekninen sääntö kertoo seuraavaa:
5.1 Moottori
Ainoa sallittu moottori on GM:n moottoritehtaan valmistama LS3CC moottori. PASAB on ainoa sallittu uusien moottorien toimittaja. Moottorit tulee olla sinetöity. Mikään sinetöinnin rikkomista edellyttävä työ tai toimi ei ole sallittu.
Tekniikan lajiryhmä on selvittänyt moottorit toimittavalta PASAB:lta, että autot toimitetaan varustettuna kuristimilla, jotka on sinetöity moottorin kaasuläppäkotelon alle. Ylläoleva sääntökohta kertoo, että mikään sinetöinnin rikkomista edellyttävä työ tai toimi ei ole sallittu. Tähän viitaten mikään ei salli kyseisen kuristimen poistamista autosta.
Sääntö kertoo myös:
5.1. Moottori
…
Luokkakatsastajalla ei ole oikeutta koko moottorin jälleen sinetöimiseen. Kilpailijan vastuulla ovat kaikki moottorin sinetit.
Yllä olevaan lauseeseen viitaten luokkakatsastajalla on oikeus suorittaa moottorin osasinetöinti. Toisin sanoen mikäli autolla osallistutaan luokkaan, jonka säännöt ei vaadi kuristinta, kuristin voidaan poistaa, mutta kuristin tulee esittää sinetöitäväksi luokkakatsastajalle ennen kuin autolla osallistutaan V8 Thunder -luokan kilpailuun.
Rata-ajon lajiryhmän puolesta,
Henri Karjalainen
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi