Uutiset
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Ratamoottoripyöräilyn ja rata-autoilun sarjoilla kolme yhteistä kilpailuviikonloppua kaudella 2023
3.2.2023
Finnish Racing Championship ja Circuit Racing SM tekevät yhteistyötä tulevalla kaudella ja sarjoilla on kolme yhteistä kilpailuviikonloppua. Yhteiset osakilpailut ajetaan Alastarossa 19.-21.5. ja 1.-3.9., jossa moottoripyörät vierailevat FRC:n osakilpailussa sekä Motoparkissa 16.-18.6., jolloin FRC on vierailevana osapuolena Circuit Racingin SM-osakilpailussa. Yhteistyön tavoitteena on laajentaa lajien tavoitettavuutta moottoriurheilusta kiinnostuneen yleisön keskuudessa.
Yhteistyö rata-autoilun ja ratamoottoripyöräilyn kesken Suomessa on syventymässä kaudella 2023. Moottoripyöränäyttely MP-Messut -tapahtumassa julkistetun yhteistyön tuloksena rata-autoilun uusi kuninkuussarja FRC sekä ratamoottoripyöräilyn Suomen mestaruussarja Circuit Racing SM jakavat kilparatoja kolmessa osakilpailussa tulevana kautena. Suomen Moottoriliiton Circuit Racing SM -sarjan Motoparkin osakilpailun yhteydessä ajetaan myös FRC:n osakilpailu. Vastaavasti FRC:n Alastarolla ajettavassa avausosakilpailussa sekä kauden viidennessä, Alastaron laajennetun radan avaamista juhlistavassa osakilpailussa mukana ovat myös CR SM -sarjan lähdöt.
Ratamoottoripyöräilyn SM-sarjasta vastaava Suomen Moottoriliitto toivottaa yhteistyön rata-autojen kanssa tervetulleeksi:
-Monen vuoden tauon ja monien neuvotteluiden jälkeen saimme sovituksi yhteiset pelisäännöt rata-auto- ja ratapyöräkisojen välillä AKK:n, SML:n, WCRC ry:n sekä Motopark Racing Clubin kanssa. Kokeilimme viime vuonna yhteistyötä Legendsien kanssa, joka toimi hienosti, jonka pohjalta oli hyvä lähteä rakentamaan yhteistyötä. Molemmat sarjat painivat samojen ongelmien kanssa, ja toivommekin esimerkiksi saavamme samat toimitsijat kahteen lajiin byrokratian vähentämiseksi, kertoo Moottoriliiton Circuit Racing- lajipäällikkö Jani Front.
Neuvotteluissa oleellisena osapuolena toimi muun muassa Alastaron osakilpailuiden järjestämisessä avustava West Coast Racing Club ry. Yhteistyö WCRC:n ja sarjojen kanssa pohjautuu niin ikään Legendsien kanssa tehtyyn yhteistyöhön.
-Olemme harjoitteleet Legendsien kanssa yhteistyötä pari vuotta, ja nyt kun saamme lisää luokkia TCR Finlandista sekä V1600:sta, ovat tunnelmat positiiviset. Olemme huomanneet vuosien aikana, että saamme enemmän osallistujia ja isomman ja kiinnostavamman tapahtuman tehtyä yhdessä. Toivottavasti saamme luotua toimivan synergian autojen ja moottoripyörien välillä. Meillä on ollut toistasataa ihmistä talkoilemassa Alastarolla viime vuonna, ja toivomme myös sen helpottuvan yhteistyön tuloksena, West Coast Racing Club ry:n puheenjohtaja Mika Mäkinen sanoo.
Alastarossa ajetaan kaksi kolmesta yhteistyökilpailusta. Yhteisten kilpailuiden järjestämisen puoltamiselle on vahvat perusteet myös Alastaro Circuitin puolella.
-Lähtökohtanamme on se, että yhdistämällä nämä kaksi SM-arvoista sarjaa saadaan tuotteesta kiinnostavampi suuren yleisön silmissä. Se avaa ratayhtiölle myös mahdollisuuksia, vaikkei kilpailutoiminta sinällää ole ratayhtiölle pääosainen tulonlähde, vaan sen tulee elää kaikesta muusta kuin kilpailutoiminnasta. Kuitenkin kilpailutoimintaa ja tapahtumia parantamalle lopputulos on kaikille taloudellisesti kannattava, kertoo Alastaro Circuitin yrittäjä Markku Tuomaala.
Finnish Racing Championshipille yhteiset kilpailut otetaan vastaan niin ikään positiivisesti, ja yhteistyön toivotaan syventyvän tulevina vuosina.
-Sarjamuotoinen yhteistyö on meille kuin uuden ajan alku. Minulle on tärkeää, että saimme yhteistyön onnistumaan kolmen kilpailun voimin ja tavoitteeni on, että tämä vuosi menee hienosti, jonka jälkeen suuntaamme katseemme vuoteen 2024. Varmasti joitain asioita, jotka ovat keskenään eriäviä moottoripyörien ja autojen välillä, tulee ratkaista, mutta ratkaisemme ne yhdessä. Meidän pitäisi varmistaa myös se, että kilpailun toimitsijat saataisiin yhteen, ettei tule päällekkäisiä toimintoja puhtaasti sääntöteknisistä syistä. Moottoriliiton alaisilla seuroilla on kova ammattitaito kilpailuiden tekemisestä, ja uskon, että kaikki osapuolet hyötyvät tiiviistä työskentelystä toistensa kanssa., kertoo FRC:n promoottori Mika Heinonen.
-Kummankin lajin kilpailut tarvitsevat lisää yleisöä ja kilpailijoita. Voimat yhdistämällä saamme tämän yhtälön toteutumaan kehittämällä tapahtumaa entistä kiinnostavammaksi laajemmalle yleisölle. Tämä on ehdottomasti ”win-win situation” kaikille osapuolille, Heinonen päättää.
Lisätietoja
Mika Heinonen, +358 45 7730 5990, mika.heinonen@autourheilu.fi
Jani Front, +358 400 665 606, jani.front@moottoriliitto.fi