Uutiset
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Secto Rally Finland toi yli 17 miljoonaa euroa Jyväskylän seudulle
3.11.2022
Suomen MM-ralli eli Secto Rally Finland palasi tänä vuonna täyteen neljän päivän loistoon vaikeiden korona-aikojen jälkeen. Jyväskylässä ja Keski-Suomessa kirjattiin 230 000 katsojaelämystä, Harjulla rikottiin kävijäennätys ja MM-ralli jätti merkittävän tulopotin alueelle.
Rallin yleiskilpailussa ei päästy juhlimaan suomalaisten voittoa, mutta hienon viikonlopun kruunasi urheilullisesti kuitenkin Kalle Rovanperän toinen sija sekä Esapekka Lapin ilmiömäinen taistelu kolmanneksi autolla, josta puuttui maalissa niin ikkunat kuin osa kattoakin.
Suomalaisten rallisankareiden näkemistä kotikilpailussa oli selvästi odotettu ja suuren urheilujuhlan tuntua päästiinkin kokemaan jo heti ensimmäisenä kilpailupäivänä. Tällöin Jyväskylän ydinkeskustan täpötäydellä Harjun kaupunkierikoiskokeella laitettiin kävijäennätykset uusiksi: peräti 19 500 katsojaa todisti Suomen merkittävimmän vuotuisen urheilutapahtuman alkua.
230 000 katsojaelämystä – välitön matkailutulo 17,5 miljoonaa euroa
AKK Sports Oy:n järjestämä Secto Rally Finland ylsi tänä vuonna yhteensä 230 000 katsojaelämykseen. Lisäksi Salmi Eventlizer -digitaalisella menetelmällä tehdyn analyysin mukaan tapahtuman välitön matkailutulo Jyväskylän seudulle ja Keski-Suomeen vuonna 2022 oli 17,5 miljoonaa euroa.
”Tulokset ovat erinomaisia vaikeiden koronavuosien jälkeen. Palasimme nyt hienosti takaisin suurtapahtumien joukkoon ja yleisön suosikiksi. Yli 17 miljoonan euron talousvaikutus on iso Jyväskylän seudulle, mutta myös mittava koko valtakunnan tasolla. MM-ralli tuo merkittävän tulon sadoille yrityksille puhumattakaan paikallisten yhdistysten ja seurojen elinvoimaisuuden tukemisesta. Lisäksi kävijäpalautteissa nousi jälleen voimakkaasti esille tapahtuman loistava tunnelma merkittävänä vetovoimatekijänä”, summaa AKK Sports Oy:n talous- ja hallintojohtaja Markus Häkkinen.
Myös Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto iloitsee rallien onnistuneesta tuloksesta.
"Tunnelma Jyväskylässä oli erinomainen ja Harjun erikoiskokeella väkeä oli liikkeellä ennätysmäärä. Taloudellinen vaikutus on alueemme yrityksille merkittävä ja kaupungin saama palaute yrittäjiltä on ollut erittäin myönteistä. Kaupungille iso arvo on myös tapahtuman aikana saatu kansainvälinen näkyvyys, joka tänä vuonna kasvoi entisestään", Koivisto summaa.
Secto Rally Finland näkyi ja kuului kattavasti
Elokuun alussa ajettu Secto Rally Finland näkyi ja kuului kattavasti. Muun muassa Yle Areena -palvelussa tehtiin kaikkien aikojen ennätyksiä, sillä MM-rallia katsottiin kisaviikonlopun aikana yli 5,5 miljoonaa tuntia.
Lisäksi Ylen tv-lähetykset tavoittivat 1,6 miljoonaa suomalaista. Rallisunnuntaina suosittua Ruuhimäen Power Stagea seurasi keskimäärin yli puoli miljoonaa katsojaa.
”Koronavuosien alho jäi kauas taakse medianäkyvyydessä. Tavoitimme myös Secto Rally Finlandin omissa digikanavissa ralliviikon aikana ennätysmäärän, lähes kahdeksan miljoonaa käyttäjää. Lisäksi hyvä yhteistyömalli Mediatalo Keskisuomalaisen kanssa toi paljon laajuutta näkyvyyteen. MM-rallissa oli tänä vuonna 400 akkreditoitunutta median edustajaa, joista 65 % tuli ulkomailta. Tämä on varsinkin vuoden 2021 koronarallin jälkeen hieno paluu noususuuntaan”, kertoo AKK Sports Oy:n viestintäpäällikkö Sami Kolsi.
Pilotoinnissa uusi tiedonkeruutyökalu
AKK Sports Oy ja Jyväskylän kaupunki toteuttivat tänä vuonna Secto Rally Finlandin kävijäselvityksen Salmi Eventlizer -nimisellä digitaalisella menetelmällä, jolla kerätään tietoa tapahtumakävijöiltä. Salmen menetelmällä selvitettiin tänä vuonna tapahtuman välitöntä matkailutuloa alueelle ja kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtumaan. Kyselyyn vastasi 4 825 tapahtumakävijää.
”Salmen digitaalisen työkalun kokeilu on osa Kansainvälisten urheilutapahtumien Jyväskylä -hanketta. Halusimme pilotoida työkalua meille erittäin tärkeässä MM-rallitapahtumassa ja AKK Sports Oy lähti kiinnostuksella yhteistyöhön mukaan. Yksi hankkeen tavoitteista on paremman ymmärryksen saaminen erilaisista urheilutapahtumista ja niiden vaikuttavuuksista kaupungeille. Pilotti on osa valtakunnallista Sport Event Management Finland -yhteistyötä, jossa on mukana viisi keskeistä urheilutapahtumakaupunkia Suomessa”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Taija Lappeteläinen Jyväskylän kaupungilta.
Viimeksi Suomen MM-rallin taloudellista vaikutusta on tutkittu vuonna 2017, kun Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) toteutti tutkimuksen AKK Sports Oy:lle ja Jyväskylän kaupungille.
Vuoden 2022 tiedot eivät ole vertailukelpoisia vuoden 2017 tutkimuksen kanssa, sillä silloin tutkittiin tapahtuman taloudellista vaikuttavuutta laajemmin tutkimusmenetelmällä sisältäen myös rallitiimien, AKK:n ja median ostot alueella. Tämän vuoden analyysissä on käytetty matkailijoiden välittömän rahankäytön selvittämiseen kehitettyä standardimenetelmää, jossa keskiössä on matkailijoiden kulutus tapahtuman aikana Jyväskylän seudulla.
Jyväskylä
Jyväskylä on vilkas ja eloisa tuhansien erikokoisten tapahtumien kaupunki. Jyväskylästä löytyy erinomaiset tapahtuma-alueet esimerkiksi festareiden, konserttien, urheilutapahtumien, markkinoiden, kokousten, messujen ja konferenssien järjestämiseen. Suuri osa tapahtuma-alueista sijaitsee aivan kaupungin keskustassa. Kompakti ja elävä keskusta-alue takaa sen, että kävelymatkan päästä löytyy kaikki kävijöiden tarvitsemat palvelut. Houkuttelevat tapahtumat kävijöineen tuovat lisäväriä nuorekkaaseen Jyväskylään. Lisätietoa Tapahtumakaupunki Jyväskylästä.
AKK Sports Oy
AKK Sports Oy on AKK-Motorsport ry:n kokonaan omistama markkinointiyhtiö. Yhtiön toiminta-ajatus on kehittää ja toteuttaa autourheilun huipputapahtumia. Yhtiön tavoitteena on myös siirtää omaa osaamistaan liiton jäsenseuroille yhteisten tapahtumien, sarjojen ja ohjelmien kautta. AKK Sports Oy:n suurin vuosittainen tuotanto on FIA:n MM-rallisarjan Suomen osakilpailu, Secto Rally Finland.
Kansainvälisten urheilutapahtumien Jyväskylä
Kansainvälisten urheilutapahtumien Jyväskylä – Elinvoimaa tapahtuma- ja matkailualalle urheilutapahtumien ekosysteemillä -hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja se on REACT-EU-hanke, jota rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankeaika on 1.11.2021-31.8.2023.
Kuva: Taneli Niinimäki/AKK.