Uutiset
Kysely ehdollepanotoimikunnan työn tueksi
2.4.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin seura- ja tapahtumaviestintää
1.4.2025
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - tekniikka julkaistu
31.3.2025
Rallicross SM 2025 lisämääräys 1. 2WD RX painosääntö ja sallitut polttoaineet
31.3.2025
Crosskart koulutus- ja ajoleiri Kauhajoella 12.4.2025
31.3.2025
Hallituksen kokouspäätökset autourheilun lajiasioista
28.3.2025
Kartingin Aluemestareiden kilpailun järjestämisen hakuaikaa jatkettu
25.3.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittautumisaikaa jatkettu 30.3.
24.3.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin nuorten mukaan innostamista
24.3.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
21.3.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin seura- ja tapahtumaviestintää
1.4.2025
Viime keskiviikkona Kouvolassa oli koolla hieno joukko lähialueen seurojen aktiivisia toimijoita. Illan aikana pohdittiin yhdessä, miten seurojen viestintää voidaan kehittää entistä vaikuttavammaksi ja jaettiin arvokkaita kokemuksia.
Mukana olivat Kouvolan Seudun Autourheilijat, Kouvolan FK-Kerho, Kotkan FK-Kerho, Anjalankosken Urheiluautoilijat ja Ring Race Club.
Tapaaminen oli osa autourheiluseurojen omaa kehittämisohjelmaa Seurakehitystietä. Illan tavoite oli pohtia seura- ja tapahtumaviestintää: ketä halutaan tavoittaa ja miten se onnistuu parhaiten. Tunnelma oli avoin ja keskusteleva – jokaisella osallistujalla oli aito halu oppia toisiltaan.
Seurapalvelupäällikkö Riikka Lahti korostaa kokemusten jakamisen merkitystä:
"Yhdessä tekeminen on seuroille tärkeä voimavara. Oppimisen ja oivaltamisen paras lähtökohta on innostunut ryhmä, joka kuuntelee toisiaan avoimin mielin ja uskaltaa haastaa omaa ajatteluaan."
Yksi keskiviikkoillan keskeinen oivallus oli, ettei viestinnässä ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Jokaisen seuran on tärkeää tunnistaa omat kohderyhmänsä ja valita ne viestintäkanavat, jotka toimivat heille parhaiten. Kanavien määrä ei ole ratkaisevaa – tärkeintä on niiden aktiivinen ja johdonmukainen käyttö.
Säännöllisyys ja suunnitelmallisuus avainasemassa
Tehokas seuraviestintä ei tapahdu sattumalta, vaan vaatii suunnitelmallisuutta. Viestinnän olisi hyvä olla säännöllistä ja johdonmukaista, jotta seura pysyy näkyvillä ja sen toiminta tavoittaa oikeat ihmiset.
Hyvä lähtökohta on miettiä viittä peruskysymystä: Mitä halutaan viestiä? Miksi viestitään? Kenelle viestintä on suunnattu? Milloin viestintä on ajankohtaista? Kuka vastaa viestinnästä? Kun nämä kysymykset on mietitty valmiiksi, viestintä on helpompaa ja tehokkaampaa.
Muistilista seuraviestintään:
- Laadi viestintäsuunnitelma seuralle ja tapahtumille
- Tunnista kohderyhmäsi – kenelle viestit?
- Hyödynnä eri kanavien vahvuudet
- Pidä ilme yhtenäisenä kaikissa kanavissa
- Viesti aktiivisesti ja säännöllisesti
- Seuraa analytiikkaa ja kehitä viestintää palautteen perusteella
- Kouluta seuratoimijoita eri kanavien käytössä
Seurakehitystie tukee seuroja kehittämisessä
Seurakehitystien viestinnän koulutuksesta seurat saavat käytännön työkaluja, kuten mallipohjan verkkosivun rakentamiseen, ohjeet lehdistötiedotteen laatimiseen sekä vinkkejä sosiaalisen median tehokkaaseen käyttöön ja kohdentamiseen. Näiden avulla seurat voivat kehittää viestintäänsä tavoitteellisemmaksi ja vaikuttavammaksi.
Viestinnän teeman lisäksi Seurakehitystien muita suosittuja teemoja ovat johtaminen ja hallinto, ihmiset voimavarana ja nuorten innostaminen mukaan.
Yhteinen keskustelu ja kokemusten jakaminen vahvistavat seurojen toimintaa – ja Seurakehitystie tarjoaa tähän loistavan mahdollisuuden.
Tule mukaan Seurakehitystielle!
Yhteystiedot

Riikka Lahti
seurapalvelupäällikkö
050 443 2969
riikka.lahti@autourheilu.fi