Uutiset
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - drifting julkaistu
14.3.2025
Hae mukaan kartanlukijoille suunnattuun valmennukseen – ota seuraava askel kansainväliselle uralle
13.3.2025
AUTO 25 yhteydessä järjestettävässä TALK helsinki -keskustelufestivaalissa myös autourheilun tähtiä
13.3.2025
AKK:n ehdollepanotoimikunta kokoontui ensimmäiseen tapaamiseen 10.3.2025
12.3.2025
Ura-autoilun lajiryhmän kuulumisia 2/25
11.3.2025
Oikaisu YLE:n Rallin SM: Savonlinna -ohjelmassa 9.3. esitettyyn virheelliseen tietoon
10.3.2025
Runkokalenteri 2026 julkaistu
7.3.2025
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 2/25
7.3.2025
Sääntökirjoja vielä tilattavissa
7.3.2025
Rallicross lajipäivä 23.3.2025 Nokialla, ilmoittaudu 19.3. mennessä!
7.3.2025
Täyssähköinen rallicrossauto teki historiallisen esiintymisen Kouvolassa
4.10.2019
Tuulahdus tulevaisuudesta saatiin syksyisellä Tykkimäen radalla Kouvolassa, kun täyssähköinen rallicrossauto nähtiin tositoimissa ensimmäistä kertaa Suomessa torstaina 3. lokakuuta. Täyssähköautoilla on tarkoitus kilpailla kaudella 2020 rallicrossin MM-sarjan Euroopan osakilpailuissa oheisluokkana.
Itävaltalaisen STARD-yhtiön suunnittelema ja rakentama ensimmäinen sähkömoottorinen rallicrossauto esiteltiin kansainväliselle yleisölle ensimmäistä kertaa Latvian MM-osakilpailun yhteydessä aikaisemmin syksyllä. STARD:n taustalla on ex-rallikuljettaja Manfred Stohl. Suomeen auto saatiin niin rallicross- kuin rallikilpailuistakin tutun Jani Paasosen suosiollisella avustuksella.
Supercar-luokassa rallicrossin SM-pronssia tällä kaudella napannut Jere Kalliokoski pääsi tuoreeltaan kokeilemaan uutta autoa.
- Kyllähän siinä voimaa on ja tuntuu ihan ”oikealta” autolta. Ihan mukavaa oli vetää, nuorukainen kertoi.
Eroa perinteisempään Supercar-autoon on totta kai teknisissä ominaisuuksissa, mutta myös fyysisessä olemuksessa. Auto painaa reilut 200 kiloa enemmän.
- Painosta tulee ilman muuta suurin ero. Se vaikuttaa vauhtiin mutkien läpi ajaessa. Toki keli oli nyt aika viileä, joten ihan täyttä kuvaa autosta ei saanut.
Vaikka painoa onkin enemmän, tehoa on lähes yhtä paljon. Täyssähköauton etu on siinä, että 90 % tehoista on käytettävissä samantien, kun kaasuun koskee.
- Kaasu on todella herkkä, eikä vastaavuudessa ole käytännössä minkäänlaista viivettä. Alhaisilla kierroksilla on heti voimaa käytettävissä paljon enemmän verrattuna Supercar-autoon.
Sopeutuminen autoon kävi Kalliokoskelta nopeasti, vaikka kilometrit jäivätkin vähiin. Hän kuitenkin uskoo, että autossa on potentiaalia.
- Kaksi kierrosta pääsin ajamaan, joten kyllä se totuttelua vaatii, mutta yllättävän hyvin pääsin jyvälle.
- Eihän se vielä valmis voisi ollakaan, kun vasta ensimmäisiä testejä ajetaan. Kääntymistä ja kaikkea pientä hienosäätämistä on vielä. Uskon, että autosta tulee hyvä, Kalliokoski pohtii.