Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 4-2018
12.9.2018
TEKNIIKAN LAJIRYHMÄ TIEDOTTAA 4/2018
- AKK:n hallitus on kokouksessaan 5.9.2018 päättänyt tekniikan lajiryhmän esityksestä muuttaa kansallista polttoainesääntöä siten, että sallitut käytettävät polttoaineet ovat 1.1.2019 alkaen seuraavat:
- 4 WD autoissa: FIA art.252.9 mukainen polttoaine, 98E, RE85
- 2 WD turbomoottorilla: FIA art.252.9 mukainen polttoaine, 98E, RE85
- 2WD vapaasti hengittävällä moottorilla: 98E
- V1600: 98E
Vastaavasti kuristinsääntöä harmonisoidaan siten, että rallissa ryhmien N ja FIN N 4WD autoissa turbon kuristin on enintään 33mm polttoaineesta riippumatta ja ryhmien A, FIN R 4WD, WRC 2002 ja R-Lite autoissa kuristin on enintään 34mm polttoaineesta riippumatta.
- V1600 luokassa tällä hetkellä puslien vaihto määritetään ainoastaan iskunvaimentajat -otsikon alla. Selvennetään sääntöä lisäämällä lause
myös kohtaan 8. Pyöränripustus. Muistutetaan tässä yhteydessä kilpailijoita siitä, että puslan vaihto ei saa synnyttää puslalle mitään lisätoimintoa eli tämän vuoksi epäkeskopusla on sallittu ainoastaan, jos pusla on sellainen jos alkuperäisenäkin.
- Rallicrossin säännöt ovat nyt luonnosvaiheessa. Luonnokset on lähetetty kaikille SM sarjaan osallistuneille kilpailijoille kommentoitaviksi. Kommentointi on avoin kaikille rallicross harrastajille osoitteessa https://my.surveypal.com/SM-Rallicross-2019 ja se on avoinna 5.10.2018 saakka. Sääntöluonnokset ovat nähtävänä AKK:n sivuilla https://www.autourheilu.fi/lajit/rallicross/saannot/. Vaikka vastausaikaa on 5.10 asti, niin pyydämme vastaamaan mahdollisimman nopeasti, että kaikki harrastajien kommentit ehditään käsitellä huolellisesti.
- FIA on julkistanut uuden ajopuku standardin 8856-2018. 1.1.2029 kansainvälisessä kalenterissa olevissa kilpailuissa tulee käyttää uuden standardin mukaisia ajopukuja.
- FIA on julkistanut myös uuden kypärästandardin 8860-2018. Käytössä tällä hetkellä ainoastaan MM tasolla. Merkittiin tiedoksi.
- FIAn turvallisuusosasto on peruuttanut turvallisuussyistä Fogmaker -sammutusjärjestelmän, hyväksyntänumero EX.001.97, hyväksynnän. Kyseistä sammutusjärjestelmää ei saa turvallisuussyistä käyttää kansallisestikaan.
- Muistutetaan kilpailijoita, että polykarbonaattilasit F ryhmässä tulee olla väriltään ja kunnoltaan kirkkaita.
- Autoihin, joiden luokitus on voimassa, tulee usein päivityksiä luokitustodistukseen jopa kuukausittain. Luokitustodistuksen ajan tasalla pitämisen helpottamiseksi AKK aloittaa luokitustodistuksen päivityspalvelun, jossa vuosimaksun maksamalla saa automaattisesti kuukausittain kaikki kyseiseen autoon ilmestyneet päivitykset.
- Aika ajoin tulee kyselyitä saada samaan autoon kaksi erilaista katsastuskorttia. Ongelmaa esiintyy ainoastaan tapauksissa, missä autolla on passi normaalin katsastuskortin sijaan. Lajiryhmän mielipide on, että samalla autolla ei voi olla kahta eri katsastuskorttia samanaikaisesti. Tekniikan lajiryhmä toivoo, että ongelma ratkaistaisiin antamalla ajettavissa luokissa mahdollisuus ajaa erilaisilla autoilla, jollei jostain syystä ole halua muodostaa kyseisille autoille omia luokkia.
- Ensi vuoden pääkatsastajien valinta on taas ajankohtaista. Mikäli olet kiinnostunut vastaamaan ja kehittämään maamme huipputasoisten arvokilpailuidemme katsastuksia, jätäthän kirjallisen anomuksesi pääkatsastajaksi tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmille sähköpostiin, iiro.palmi@autourheilu.fi, 14.10.2018 mennessä. Kerro myös, mikäli sinulla on tietty sarja, minkä haluaisit ottaa johdettavaksesi. Lisätietoja antaa Iiro Palmi, 050-347 5177.
- Tekniikan lajipäivä 2018 järjestetään lauantaina 1.12 Lahdessa Hanaa Expon yhteydessä. Pistäthän päivämäärän jo kalenteriisi, nyt on oiva tilaisuus yhdistää messumatka ja lajipäivä. Pääkatsastajien neuvottelupäivä pidetään niin ikään Lahdessa myöhemmin ilmoitettavassa paikassa sunnuntaina 2.12.2018. Tästä tiedotetaan tarkemmin pääkatsastajiksi valituille.
- On tullut ilmi, että rallikilpailuun on osallistuttu liikennekäytöstä poistetulla autolla. Muistutetaan, että on kunkin kilpailijan velvollisuus huolehtia, että auto on liikennekäytössä. Ennen kilpailua rekisterissä olevat autot voi tarkistaa Trafin sivuilta kohdasta https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot. Tätä tarkistusmahdollisuutta suositellaan kaikkien kilpailuiden katsastuspäälliköille. Rekisterinumerot saa Kiti-järjestelmästä.
- Joillakin kilpailuiden järjestäjillä on ollut ongelmia hahmottaa oikein ajettavia luokkia esimerkiksi senioreiden yhdistelmäluokissa, missä ajatus on mahdollistaa tietylle kuljettajaryhmälle osallistumismahdollisuus ”autolla kuin autolla”. Tekniikan lajiryhmä suosittelee tällaisessa tapauksessa muotoa: ”Rallin säännöt artikla 17. mukaiset autot”.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi