Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Toimiston poikkeavat aukioloajat & liiton henkilökunnan lomat ja lomasijaiset
11.12.2024
TGT-luokka uudistuu - FRC GT Open tuo viivalle Suomen kovimman kattauksen urheilu- ja vakioautoja
24.1.2024
Finnish Racing Championship kilpailee tänä vuonna uudella suorituskykyisellä ja näyttävällä luokalla, kun FRC GT Open aloittaa kautensa FRC-sarjan mukana toukokuussa. GT Open tullaan ajamaan kiinteänä osana Finnish Racing Championship–sarjaa, ja luokan kilpailukalenteriin kuuluvat samat viisi osakilpailua.
Viime vuonna julkistettu TCR Finland –luokka ajaa kiinteänä osana uusia GT Open -lähtöjä. Lähdöt tulevat sisältämään myös muun muassa edellisiltä kausilta tutun The Gran Turismon eli TGT-luokan sääntöjen mukaista kalustoa.
TCR Finlandin kalustoa nähdään osana uusia FRC GT Open -luokan lähtöjä.
Uusien GT Open -lähtöjen konseptoinnissa on kuunneltu harrastajien toiveita, joiden perusteella rata-ajon lajiryhmä ja promoottori ovat kehittäneet GT Open –luokan. Luokkajaoissa on huomioitu mahdollisuus kilpailla usean eri suorituskyky- ja budjettitason kalustolla. Samaan aikaan säännöillä pyritään mahdollistamaan tasaväkinen kilvanajo luokkien sisällä.
Avoimemman formaatin urheilu- ja vakioautoille tarkoitettuja yhteislähtöjä on nähty aiemmin muun muassa kansainvälisessä Creventic 24H Series -kestävyysajosarjassa, Euroopan GT Cup Openissa, sekä Baltic Endurance Championshipissa. Inspiraatiota onkin haettu edellä mainituista sarjoista, joissa usean eri luokan autot yhdistävissä yhteislähdöissä yleisöllä riittää nähtävää – niin radalla kuin varikollakin.
Finnish Racing Championshipin sarjasäännöt pyritään julkaisemaan helmikuun alkupuolella. Samalla julkaistaan Open GT –luokan tarkka kilpailuformaatti. Pöydällä ovat vielä muun muassa pitkät lähdöt GT Open –luokkaan, jotka mahdollistaisivat kuljettajanvaihdon kilpailun aikana.
Vuosinumerovaraus on avattu FRC GT Open , TCR Finland ja V1600-luokkiin
Uuden luokan julkistuksen mukana avataan myös vuosinumerovaraukset luokkiin FRC GT Open, TCR Finland, sekä V1600. Vuosinumerovaraus tapahtuu autourheilu.fi:n portaalin kautta. Lisätietoja vuosinumerovarauksesta sekä alla esitellystä FRC GT Openin luokkajaosta antaa rata-ajon lajipäällikkö Henri Karjalainen, 050 546 0500, henri.karjalainen@autourheilu.fi.
FRC GT Open luokkajako erillisenä liitteenä sivun alareunassa tai suoraan TÄSTÄ.
FRC GT Open luokkajako tiivistettynä:
Luokka 1:
Luokka 1 sisältää korkeimman suorituskyvyn urheiluautot. Luokassa voidaan kilpailla muun muassa voimassa olevan tai päättyneen FIA-luokituksen GT3-autoilla, 992-sukupolven Porsche GT3 Cup–autoilla sekä Ferrarin ja Lamborghinin merkkisarjojen autoilla, kuten Lamborghini Huracan Super Trofeo. Myös The Gran Turismo -sääntöjen ryhmän 1 autot ajavat kyseisessä luokassa, pois lukien GT4.
Porsche 911 GT3 Cup 992, jolla Raimo Niemi voitti FRC Seinäjoen Vauhtiajojen molemmat GT & Touring Cars Open -lähdöt.
Alastaron pitkän radan avajaisissa nähty Jyrki Peltolan jyrisevä Chevrolet Corvette C6.
Luokka 2:
Luokassa 2 ajetaan niin ikään täysiverisillä kilpa-autoilla, joiden suorituskyky jää jonkin verran luokan 1 autoista. Luokkaan 2 kuuluvat V8 Thunderit, vanhemman sukupolven Porsche GT3 Cup –autot (mallit 991, 997 ja vanhemmat), voimassa olevan ja päättyneen FIA-luokituksen GT4-luokan autot, TGT Ryhmä 2 -säännön mukaiset autot, joiden minimikuutiotilavuus on 2990cm3, sekä Special Saloon -luokan autot, joiden kuutiotilavuus ylittää 3250cm3.
The Gran Turismo -luokan mestari Emil Westman etualalla valkoisella Porschellaan takanaan Jarkko Tähtisen Ford Mustang V8 Thunder.
Anssi Väätäisen Porsche 911 GT3 Cup.
Luokka 3:
Luokka 3 sisältää TCR Finlandin näyttävät, kansainvälisestikin tunnetut TCR-autot saaden seurakseen TGT Ryhmä 3 mukaiset autot (yli 2550cm3) sekä Special Saloon -luokan autot, joiden kuutiotilavuus on 2551cm3 – 3250cm3. Luokkaan 3 voi osallistua myös muun muassa Roadsport- ja Endurance Saloon -luokan autoilla.
Kansainvälisesti suositun TCR-luokan autot nähdään tulevalla kaudella isossa roolissa luokassa 3. Kuvassa John K. Westman ja Seat Cupra TCR.
Luokassa 3 voi kilpailla myös muun muassa BMW M3 -urheiluautoilla. Kuvassa Julius Salminen.
Luokka 4:
Luokassa 4 nähdään kuutiotilavuudeltaan enintään 2550cm3 kaksivetoiset autot. Luokkaan voivat osallistua yllä mainittuun kuutiotilavuusrajaan sopivat TGT Ryhmä 3:n sekä Special Saloon –luokan autot. Myös esimerkiksi aiempina vuosina suurta suosiota kotimaan radoilla nauttineet Sport 2000- ja Super 2000- luokkien autot voivat kilpailla luokassa 4.
Kaksivetoisina luokan 4 autot voivat olla joko etu- tai takavetoisia. Kuvassa molemmat vetotavat edustettuna: Olli Komsi ja BMW 325i sekä Jussi Hyvönen ja Citroen Xsara VTS.
Matti Varjus ja Acura RSX Type R.
Lisätietoja:
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi