Uutiset
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - tekniikka julkaistu
31.3.2025
Rallicross SM 2025 lisämääräys 1. 2WD RX painosääntö ja sallitut polttoaineet
31.3.2025
Crosskart koulutus- ja ajoleiri Kauhajoella 12.4.2025
31.3.2025
Hallituksen kokouspäätökset autourheilun lajiasioista
28.3.2025
Kartingin Aluemestareiden kilpailun järjestämisen hakuaikaa jatkettu
25.3.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin nuorten mukaan innostamista
24.3.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittautumisaikaa jatkettu 30.3.
24.3.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
21.3.2025
Rallin ja Rallisprintin rengassääntö kaudesta 2026 eteenpäin
21.3.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 2/25
14.3.2025
”Turvapaketti” Pro F-ryhmän autoissa
25.1.2022
Palautteen mukaan jonkin verran harrastajien keskuudessa on noussut epätietoisuutta uuden Pro F-säännön osalta ns. ”Turvapaketin” käyttöönotosta. Vastoin olettamuksia, kaikkiin Pro F-luokan ryhmänautoihin ei vaadita uutta ”Turvapakettia”, vaan vaatimus koskee vain autoja, joissa käytetään muuta kuin F-ryhmän sääntöjen mukaista, luokiteltua tai alkuperäistä autoon kuuluvaa sylinterilohkoa ja/tai sylinterikantta, ja /tai jos moottorin iskunpituutta on suurennettu. Näin ollen tuo vaatimus turvapaketista koskettaa siis ns. ”vierasmoottori-autoja”, joiden suorituskyky voi kasvaa muutosten myötä merkittävästi.
Mikäli auto on aikaisempien F-ryhmän sääntöjen mukainen, ja siirtyy Pro F-ryhmään moottorin sylinteritilavuuden tai esim. (sekventaali) vaihteensiirron myötä, ei tuota mainittua turvapakettia tarvitse asentaa.
Turvapaketti itsessään pitää sisällään seuraavat asiat:
- turvakehikon diagonaalituki
- kattovahvistukset
- tuulilasipilarin vahvistukset tarvittaessa
- pääntuelliset, FIA 8855-1999 standardin istuimet (olleet jo aiemminkin pakollisia autoissa joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2015 jälkeen)
- FIA 8853-2016 standardin turvavyöt
Lisätiedot:
Tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 050 347 5177