Ura-autoilun lajiryhmän kuulumisia 2/25

11.3.2025

« Takaisin

Ura-autoilun lajiryhmä piti vuoden toisen kokouksensa 5.3.2025 etäyhteydellä.



Kokoukseen osallistuivat lajiryhmän puheenjohtaja Anna Borg ja lajiryhmän jäsenet Jani Vainiomäki ja Pyry Niemelä. Lisäksi kokoukseen osallistuivat luokkayhteyshenkilöt Tomi Pahula sekä Atte Hietalahti.

Kokouksessa käsiteltiin muun muassa seuraavia asioita: 



LAJIRYHMÄN PÄÄTTÄMÄT ASIAT

SM-kilpailun 1/32-luokat
Lajiryhmä vastaanotti viestin kilpailunjohtajalta koskien huhtikuun 2025 SM-kilpailun aikataulullisia haasteita. Viestissä pyydettiin lupaa ajattaa ES-32- sekä F1-32-luokat suorina 8x5min finaaleina lajisäännöstä poiketen. Lajiryhmä on hyväksynyt kilpailunjohtajan pyynnön.

 



HALLITUKSELLE ESITETTÄVÄT ASIAT

Lajiryhmä keskusteli sääntötarkennuksista vielä kaudelle 2025 ja päätyi tekemään hallitukselle seuraavat esitykset;

NM-pisteiden painokertoimet
Esitettiin hallitukselle hyväksyttäväksi: Lajisäännöt kohta 2.1.7. Kilpailijanumerot; EM-24 ja EL-24 luokkien Nuorten Mestaruuden pisteiden painokertoimien muuttaminen 1,25*.

Seuraamukset sääntöjen noudattamattomuudesta
Esitettiin hallitukselle hyväksyttäväksi: Lajisäännöt kohta 1.4. Seuraamukset sääntöjen noudattamattomuudesta ura-autoilussa; Mikäli joku muu kuin nostaja koskee radalla olevaan autoon kilpailun aikana, pois lukien uranvaihto sekä mahdollinen auton korjaus pitzonella tai kuljettajan toimesta ajopaikalla, kärsii edun saanut kuljettaja 10 kierrosta sakkoa. Epäselvissä tapauksissa edunsaaja/rangaistava osoitetaan kilpailun tuomariston toimesta.

STOP-huuto aika-ajossa
Esitettiin hallitukselle hyväksyttäväksi: Lajisäännöt kohta 2.2.5 Ratavirran katkaisu; Ratavirran katkaisu aika-ajon aikana: Ratavirran katkaisu on myös sallittu tilanteessa, jossa auto lentää radan sisäpuolelle nostajan ulottumattomiin.

 



LAJIRYHMÄN KOKOUKSESSA KÄSITELLYT MUUT ASIAT

Lajisääntöjen rakenteen päivitys
Lajiryhmän tämän kauden tavoitteena on luoda lajisäännöille uusi rakenne, joka päivitettäisiin sääntökirjaan kaudelle 2026. Nykyisen sääntöjen rakenteen koetaan tuovan haasteellisuutta skaala-autojen sääntömuutoksiin, jotka eivät koske siipiautoja. Uudella sääntöjen rakenteella pyrittäisiin selkiyttämään sääntöjen rajoittumista joko skaala- tai siipiautoihin. Sääntöjen päivitys on jo hyvässä vauhdissa ja enää muutamia viilauksia vaille valmiina. Lajiryhmä on päättänyt käsitellä lajisäännöt kesällä pidettävässä ylimääräisessä kokouksessaan, jonka jälkeen ne esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi syksyn sääntökokouksessa.

EL-24 luokan harjattomat autot
Lajiryhmä sai luokkayhteyshenkilö Tomi Pahulalta tilannekatsauksen EL-24-luokan harjattomien käyttöönotosta kaudelle 2026. Luokkayhteyshenkilön toimesta on testattu muutamia erilaisia runkoja sekä moottoreita ja säätimiä. Tavoitteena olisi, että testaukset olisivat valmiina lajiryhmän kesän ylimääräiseen kokoukseen mennessä, jolloin EL-24-luokan säännöt saataisiin kirjoitettua lajiryhmän toimesta yhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa. Näin säännöt valmistuisivat ajallaan ja kuljettajilla olisi mahdollisuus valmistautua kauteen 2026 jo hyvissä ajoin.

Kilpailukalenteri kaudelle 2026
Lajiryhmää on lähestytty kilpailukalenteriluonnoksella kaudelle 2026. Luonnoksessa oli paljon positiivisia asioita ja lajiryhmä on päättänyt jatkaa luonnoksen työstämistä tulevissa kokouksissaan.

Seuraavien lajiryhmän kokousten aiheita; 
- EL-24 luokan harjattomien käyttöönoton tilannekatsaus 
- Äänestyskäytäntöjen vakiinnuttaminen
- Kilpailukalenteri kaudelle 2026
- Lajisäännöt kaudelle 2026

Yhteystiedot

Mia Vihavainen

Lajivastaava

050 528 3022

mia.vihavainen@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy