Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Uusien F-ryhmien painot – Valitse ja vaikuta!
31.8.2021
Uusien F-ryhmien painot – Valitse ja vaikuta!
Tekniikan lajiryhmä kokoontui maanantaina käsittelemään kesken olevia sääntöasioita. Päällimmäisenä aiheena oli muodostaa ajatus uusien F-ryhmien, Ryhmä F ja Pro F, minimipainoista.
Lajiryhmä on kerännyt tietoa autojen nykyisistä, todellisista painoista ja tässä yhteydessä on havaittu, että nykyiset minimipainot eivät ole pitkään aikaan olleet todellisuudessa saavutettavissa ainakaan helposti ja edullisesti. Siksi F-ryhmän sääntöuudistuksen yhteydessä päätettiin myös painotaulukot korjata todellisuutta vastaavaksi. Ajatus ei siis ole ollut varsinaisesti nostaa autojen todellisia painoja, vaan laatia painotaulukko todellisten painomittausten perusteella.
Lajiryhmä keräsi painotietoja luokittain. Ehdotusta uusiksi minimipainoiksi lähdettiin ratkaisemaan puhtaasti matemaattisesti eli näille painoille oli olemassa selkeä matemaattinen peruste. Tähtäimenä oli se, että mahdollisimman harva joutuisi tekemään mitään suuria muutoksia autonsa nykyiseen painoon. Lajiryhmä pohti laskentamallia ja päätyi laskemaan ehdotuksensa minimipainolle kaavalla Minimipaino = (luokan todellisten painojen keskiarvo) – (2 x luokan painojen keskihajonta keskiarvosta). Tällä laskentamallilla saataisiin noin 97% autoista mahtumaan ehdotettuihin painorajoihin ilman muutoksia.
Painotaulukko näyttää tällä mallilla ensi silmäyksellä hieman mutkikkaalta ja painoerot eri luokkien väleillä eivät ole identtiset. Tästä lajiryhmä keskusteli pitkään, että pitäisikö painotaulukon kuitenkin olla enemmän lineaarinen. Tuo muutos on mahdollinen, mutta toisaalta se ei enää sitten perustu mitattuihin arvoihin ja se tulisi aiheuttamaan enemmän muutostöitä olemassa olevaan kalustoon.
Tekniikan lajiryhmälle on tärkeää, että nykyinen kalusto huomioidaan painotaulukkoja laadittaessa. Vierasmoottoriautoillakaan ei ole tarpeellista nostaa teho / painosuhdetta nykyisestä. Lajiryhmä keskusteli myös siitä, mitä vaikuttaa ensi vuonna sallittujen lasikuituosien käyttöönotto. Lasikuituosien perusteeksi harrastajat ensisijaisesti mainitsivat osien saatavuuden ja ennen kaikkea kustannukset. Tästäkin syystä painotaulukko ei saa ohjata tai jopa ”pakottaa” kalliimpien hiilikuituosien käyttöön.
Koko F-ryhmän sääntöuudistus on menty harrastajaa herkällä korvalla kuunnellen, niin myös tässä kohtaa annetaan harrastajien äänen kuulua. Alla on nyt nähtävänä kaksi eri vaihtoehtoa:
- Vaihtoehto 1 on laskennallinen malli, jolle on olemassa matemaattinen peruste ja tämä siis tulisi aiheuttamaan vähiten muutostöitä olemassa olevaan kalustoon
- Vaihtoehto 2 on edellisestä taulukosta tasattu lineaarisempi vaihtoehto. Tässä taulukossa on painoja muutettu eri luokkien välisten painoerojen tasoittamiseksi, mutta tämä taulukko ei enää merkittävästi perustu todellisiin mitattuihin painoihin.
Lähtökohtaisesti lajiryhmä oli yhtä mieltä siitä, että minimipainojen tulee olla samat ryhmien F ja Pro F välillä. Tämä helpottaa myös mahdollista ryhmän vaihtoa tulevaisuudessa, mikäli siihen tulee tarvetta.
Tutustu alla oleviin taulukoihin ajatuksella ja KOMMENTOI! Kumpi vaihtoehto mielestäsi tuntuu paremmalta ja miksi? Muista verrata autosi todellista painoa uuteen esitettyyn minimipainoon, ei nykyistä minimipainoa. Nykyisillä minimipainoilla ei tässä tarkastelussa pitäisi olla merkitystä. Pääsääntöisesti pyydetään kommentoimaan näiden kahden vaihtoehdon välillä, mutta jos sinulla on erittäin hyvät perusteet, niin toki muitakin ehdotuksia vielä kuunnellaan. Aika on kuitenkin loppumassa, siksi PYYDÄMME LÄHETTÄMÄÄN KOMMENTIT TÄMÄN VIIKON PERJANTAIHIN, 3.9.2021 MENNESSÄ sähköpostitse osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi. Kaikki lähetetyt mielipiteet käsitellään ensi viikon tiistaina olevassa kokouksessa, jonka jälkeen tekniikan lajiryhmä tekee esityksen näistä minimipainoista Urheiluvaliokunnan kautta AKK:n hallitukselle.
Tiedämme myös, että rallin lajiryhmä työskentelee kuumeisesti tulevan F-Cupin luokkajaon kanssa. Tässäkin asiassa saanemme lisätietoa piakkoin, jotta autonrakennuspuuhat pääsevät vihdoin toden teolla käytiin.
Rakentavin terveisin
Tekniikan lajiryhmä