Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Yli-Sipola yksi suurimmista ennakkosuosikeista pienoisautoilun EM-kisoissa
9.3.2015
Kasvaako suomalaiskuskien mitalitili Laihialla?
Laihialla järjestetään pienoisautoilun ura-autojen EM-kilpailut tällä viikolla. Viiden kilpailupäivän aikana toisistaan mittaa ottavat maanosamme parhaat kuljettajat kolmessa eri EM-luokassa. Suomalaiskuskeja mukana on 18, suurimpana mitalisuosikkina starttaa kahta EM-kultaa puolustava Juha Yli-Sipola.
Keskiviikkona alkavien EM-kisojen suurin suomalainen mitalitoivo, tällä kaudella jo kaksi PM-kultaa saavuttanut Juha Yli-Sipola (kuvassa) on ilmoittautunut kaikkiin kolmeen EM-luokkaan. Kisaan iisalmelainen lähtee varsin luottavaisin mielin:
- Tavoitteena on tietysti voitto. G27-luokan voitto minulta puuttuu, eli se olisi mieluinen yllätys, mutta toisaalta pääkisa eli G7 on aina se päätavoite.
- Muutamat viime kisat ovat menneet mönkään kolareista johtuviin teknisiin ongelmiin, eli toivoisin nyt kyllä myös hieman tuuria mukaan, sanailee letkeä savolainen.
Helpolla Yli-Sipola ei EM-lähdöissä pääse, onhan mukana lähes koko maanosamme parhaimmisto. Kotimaisten kuskien lisäksi mukana ovat mm. viime vuoden G7-luokan MM-mitalikolmikkoon sijoittuneet Mikael Silén (SWE) ja Vlado Okali (SVK). Juha Yli-Sipola itse nimeää kovimmiksi haastajikseen Petteri Pirhosen ja Jari Porttisen sekä saksalaiset Peter Froebelin ja Klaus Wickertin. G7-luokan Pohjoismaiden mestarilla vuosimallia 2015, kotiradallaan ajavalla Jyri-Ville Poutulla, on varmasti myös sanansa sanottavana mitalikamppailuissa.
EM-kilpailun järjestelyistä vastaa Laihian Urheiluautoilijat. Kilpailunjohtaja Atte Hietalahti on tyytyväinen kilpailun ilmoittautuneiden määrään:
- Totta kai järjestäjä toivoo mahdollisimman paljon osallistujia, mutta tämä määrä (yhteensä 33 kilpailijaa) on ollut viime aikoina aika vakio meidän järjestämissä kansainvälisissä kisoissa. Kun ottaa huomioon, että maailmalla järjestetään samanaikaisesti isoja ura-autokisoja, ei voi olla kuin tyytyväinen siihen, että kaikki lajin eurooppalaiset huiput ovat tulossa, kertoo Hietalahti, joka itsekin osallistuu OMO-luokan kilpalähtöön.
Ura-autoratojen, joilla voidaan ajaa kansainvälisiä mestaruuskilpailuja, tulee täyttää tietyt kriteerit. Radan pituuden tulee olla 155 jalkaa eli 47,2 metriä. Radalla täytyy olla tietty määrä mutkia, jotka kääntyvät samaan suuntaan. Radassa pitää olla myös yksi silmukka, joka takaa, että kaikki radan kahdeksan uraa ovat yhtä pitkät. Laihialta tällainen rata löytyy.
- Laihian radan on tehnyt jenkki nimeltä Gary Gerding. Valmistuessaan rata oli neljästoista Gerdingin rakentamista. Pohjoismaista ei löydy toista vastaavaa rataa, joka täyttää kaikki King-radoille asetetut vaatimukset. Siinä tärkeä peruste, miksi Suomi ja Laihia on kaapannut viime vuosina lähes kaikki Pohjoismaissa pidetyt ura-autojen kansainväliset arvokilpailut, kertoo järjestävää seuraa edustava kilpailunjohtaja Atte Hietalahti.
Ura-auton kulkua säädetään ohjaimesta ja ura vie auton oikeaan suuntaan. Ura-autojen huippunopeus on uskomattomat 150 km/h, kisalaitteet ajavat radalla 300 000 kierrosta minuutissa ja kiihtyvyys nollasta sataan nopeampi kuin F1-autolla. Kyseessä on siis täysveristä autourheilua kaikkine säätöineen, huipputekniikoineen ja huoltoineen.
Kilpailutapahtuma on kaikille avoin. Tapahtumia voi myös seurata suorana myös Internetissä kilpailun kotisivuilta. Kattavat kilpailun englanninkieliset kotisivut löytyvät osoitteesta www.lmrc.fi/EC2015 ja kilpailun aikataulu on ladattavissa tästä: http://www.lmrc.fi/EC2015/pdf/EC_2015_schedule.pdf.