Uutiset
RallyX -Euroopan mestaruussarjan osakilpailu KymiRingiin kesäkuussa 2025
23.12.2024
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Moottoriratojen ja suorituspaikkojen ympäristöluvat täytyy tarkistaa määräajoin
30.11.2017
Ympäristönsuojelulaki astui voimaan vaiheittain 2000 – luvun alussa. Lain myötä ulkona oleville moottoriradoille vaaditaan ympäristölupa. Lakia muutettiin vuonna 2014 ja oleellisin muutos oli se, että kun aiemmin luvat olivat voimassa määräajan (tyypillisesti 10 vuotta) niin uuden lain mukaan lupia ei enää tarvitse uusia – riittää kun ne tarkastetaan kymmenen vuoden välein.
Melkoinen määrä Suomen moottoriratojen ympäristölupia on myönnetty kymmenkunta vuotta sitten – näin lupien tarkastaminen on nyt ajankohtaista. Luvan haltija on vastuussa siitä, että luvan tarkastusprosessi käynnistyy kunnan ympäristönsuojelusihteerille tehtävälle hakemuksella viimeistään luvan päättymistä edeltävän vuoden loppuun mennessä. Eräissä tapauksissa lupaviranomainen on Aluehallintovirasto. Mikäli radalla ei ole tehty muutoksia tarkistuksen teko ei ole kovin monimutkaista. Jos taas lupaehtoja halutaan muuttaa esim. aukioloaikojen suhteen, on haettava uutta lupaa.
Uusi ympäristösuojelulaki mahdollistaa myös sen, ettei lupaa tarvitse välttämättä tarkastaa. Lupaviranomainen voi harkintansa mukaan todeta, että lupa on voimassa toistaiseksi. Ao. päätöstä edesauttaa mm se, ettei toiminnasta ole tullut valituksia luvan voimassaoloaikana eikä luvan haltijalla ole tarvetta muuttaa toimintaa. Tässä asiassa siis toimiva keskusteluyhteys ja oma ennakoiva aktiivisuus ympäristönsuojelusihteerin suuntaan on tärkeää. Myönteisestä päätöksestä kannatta pyytää kirjallinen dokumentti – sitä tarvitaan mm kilpailun tuomariston kokouksen lupatarkastusvaiheessa.
Käytännössä viranomaisten käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain mm viranomaisten kiireiden takia. Käydyistä keskusteluista kannattaa kerätä dokumentteja. Tärkeimmät kommentit kannattaa pyytää sähköpostilla ja tallentaa ne ratakansioon asioiden mahdollisia selvittelyjä varten. On muistettava, että toiminnan harjoittaja on vastuussa ympäristöluvan voimassa olosta ja viranomaisen myöntämät poikkeukset on pystyttävä todistamaan.
AKK-Motorsport ry
Olosuhdetyöryhmä