Uutiset
AKK:n organisaatio uudistuu 1.7.2024 alkaen
26.6.2024
Kimmo Vainio johtamaan suomalaista autourheilua
26.6.2024
JM SM Liiga 2024 ajetaan yhteensä 30 joukkueella, asetus julkaistu
26.6.2024
FIA:n ”Affordable Cross Car” -hanke mahdollistaa edullisemman harrastamisen – ensimmäinen auto julkaistu FIA:n konferenssissa
25.6.2024
Leevi Lassila on Flying Finn Future Rally Star 2024
25.6.2024
Rallicross-/Crosskart-lajiryhmän puheenjohtaja 1.7.2024 alkaen
24.6.2024
Ralli SM -kalenteri kaudelle 2025 on julkaistu
24.6.2024
Sukupolvet yhdistävät Rallicrossin ja Crosskartin kilpailut Kouvolassa
15.6.2024
Hallituksen kesäkuun kuulumiset
13.6.2024
Haetaan vakituiseen työsuhteeseen tuotantokoordinaattoria
12.6.2024
Moottoriratojen ja suorituspaikkojen ympäristöluvat täytyy tarkistaa määräajoin
30.11.2017
Ympäristönsuojelulaki astui voimaan vaiheittain 2000 – luvun alussa. Lain myötä ulkona oleville moottoriradoille vaaditaan ympäristölupa. Lakia muutettiin vuonna 2014 ja oleellisin muutos oli se, että kun aiemmin luvat olivat voimassa määräajan (tyypillisesti 10 vuotta) niin uuden lain mukaan lupia ei enää tarvitse uusia – riittää kun ne tarkastetaan kymmenen vuoden välein.
Melkoinen määrä Suomen moottoriratojen ympäristölupia on myönnetty kymmenkunta vuotta sitten – näin lupien tarkastaminen on nyt ajankohtaista. Luvan haltija on vastuussa siitä, että luvan tarkastusprosessi käynnistyy kunnan ympäristönsuojelusihteerille tehtävälle hakemuksella viimeistään luvan päättymistä edeltävän vuoden loppuun mennessä. Eräissä tapauksissa lupaviranomainen on Aluehallintovirasto. Mikäli radalla ei ole tehty muutoksia tarkistuksen teko ei ole kovin monimutkaista. Jos taas lupaehtoja halutaan muuttaa esim. aukioloaikojen suhteen, on haettava uutta lupaa.
Uusi ympäristösuojelulaki mahdollistaa myös sen, ettei lupaa tarvitse välttämättä tarkastaa. Lupaviranomainen voi harkintansa mukaan todeta, että lupa on voimassa toistaiseksi. Ao. päätöstä edesauttaa mm se, ettei toiminnasta ole tullut valituksia luvan voimassaoloaikana eikä luvan haltijalla ole tarvetta muuttaa toimintaa. Tässä asiassa siis toimiva keskusteluyhteys ja oma ennakoiva aktiivisuus ympäristönsuojelusihteerin suuntaan on tärkeää. Myönteisestä päätöksestä kannatta pyytää kirjallinen dokumentti – sitä tarvitaan mm kilpailun tuomariston kokouksen lupatarkastusvaiheessa.
Käytännössä viranomaisten käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain mm viranomaisten kiireiden takia. Käydyistä keskusteluista kannattaa kerätä dokumentteja. Tärkeimmät kommentit kannattaa pyytää sähköpostilla ja tallentaa ne ratakansioon asioiden mahdollisia selvittelyjä varten. On muistettava, että toiminnan harjoittaja on vastuussa ympäristöluvan voimassa olosta ja viranomaisen myöntämät poikkeukset on pystyttävä todistamaan.
AKK-Motorsport ry
Olosuhdetyöryhmä