Kansainväliset tehtävät - kallisarvoisia vai kalliita?
21.6.2016, Terhi Heloaho
KV-toimintaFIA:n hommissa. Tummansinisissä kultanappitakeissa pyöritään shampanjalasit kädessä pitkin Pariisia - vai kuinka? Ehkä se ei aivan sitä olekaan. AKK-Motorsport ry:n edustajilla on kovasti kysyntää kansainvälisiin tehtäviin. Kai Tarkiainen kertoi meille omista kokemuksistaan.
Kai Tarkiainen on Suomen MM-rallin, Neste Rallin kilpailunjohtaja ja lisäksi hän vastaa Ralli SM -sarjan promoottorin tehtävistä. Hän työskentelee ympärivuotisesti AKK:n toimistolla Vantaan Kellokukantiellä markkinointiyhtiö AKK Sports Oy:n palkkalistoilla. FIA kutsuu miestä ajoittain MM-rallien tuomaritehtäviin ja lisäksi Tarkiainen on jäsenenä FIA:n MM-rallivaliokunnassa. Onpa Tarkiaista tarvittu myös tarkkailijana Kiinan MM-rallin esikisassa vuosi sitten, jonka perusteella tehtiin päätös siitä onko Kiina soveltuva rallin MM-osakilpailuksi.
Joskus tuntuu että tekemistä olisi omankin maan asioissa, miten Tarkiainen kokee FIA:n tehtävien tuomat lisätyöt?
- Kyllä kansainvälisistä tehtävistä kuitenkin saa niin paljon uutta tietoa ja potkua omiin töihin, että kyllä niissä jäädään lopulta plussan puolelle, Tarkiainen sanoo.
- Käydessä muiden maiden kilpailuissa näkee miten asiat voi tehdä monella tavalla. Joku voi miettiä esimerkiksi henkilöstön roolituksen ihan eri tavalla kuin mihin meillä on totuttu. Lisäksi sieltä saa usein ihan teknisiä ja materiaalivinkkejä ja tietenkin muiden kilpailudokumentit on myös aina tutkittava. Samalla nähdään myös niitä toimimattomia ratkaisuja ja niistäkin on hyvä ottaa opikseen, hän muistuttaa.
FIA:n elimissä mukana oleminen pitää suomalaista autourheilua myös ajan tasalla.
- MM-rallikomissiossa pääsee mukaan suunnittelemaan asioita ja tuomaan esille meille tärkeitä näkökohtia. Siellä on mukana eri tahojen edustajia niin tiimeistä kuin järjestäjistäkin. Eri puolilta asiat näyttävät hyvin erilaisilta ja omaa tonttiaan on hyvä olla puolustamassa, sanoo Tarkiainen.
- Yksi tärkeimmistä asioista on se, että me autourheilumaana olemme mukana niissä pöydissä missä suunnitellaan kansainvälisten arvokisojen kalenterit. Paikka MM-rallikomissiossa on yksi parhaista takeista, että pystymme parhaalla tavalla reagoimaan asioihin jos jokin viittaisi siihen, että kalenteripaikkamme olisi uhattuna.
Lentoja, hotelliöitä, pitkiä päiviä ja sunnuntaitöitä. Tuleeko tämä sitten kalliiksi suomalaiselle autourheiluliitolle?
- Ei tule. FIA:n kutsuessa meidän edustajan johonkin se myös maksaa matkakustannukset, joten esimerkiksi MM-rallien tuomaritehtävät eivät ole lainkaan kustannus AKK:lle. Nämä ovat luottamustoimia, joten mitään henkilökohtaista palkkiota näistä ei myöskään erikseen makseta. Tarkiainen muistuttaa.
- Ennemminkin olemme saamapuolella, sillä niin paljon tietoa, kontakteja ja osaamista sieltä tarttuu mukaan. Neste Rallissa on toimitsijatehtävissä laaja kirjo autourheilun tekijöitä, jotka puolestaan sieltä siirtävät tietotaitoa kansallisiin kilpailuihin, joten kyllä hyvä edustus kansainvälisissä tehtävissä takaa osaamisen ja tietotaidon myös lajin kansallisella tasolla.
Tarkiaiselle on tulossa vielä lisääkin kansainvälisiä tehtäviä.
- Minua on pyydetty mukaan FIA:n asiantuntijaryhmään "Rally Safety Task Force" joka kehittää rallin turvallisuuspuolen koulutuksia ja työkaluja kansallisten liittojen toimintaan. Tämän ryhmän jäsenet toimivat myös tarvittaessa konsultteina kansallisissa liitoissa, Tarkiainen paljastaa.
- Suomalaisessa autourheilussa on vuosikymmenet tehty uraa uurtavaa työtä mm. yleisöturvallisuuden ja toimitsijoiden kouluttamisen suhteen. Olen saanut tehdä Suomessa töitä näiden osaajien kanssa, oppinut heiltä paljon ja nyt toivottavasti voimme siirtää osaamista maihin, joissa turvallisuuskulttuuri ei ole vielä meidän tasollamme, hän lisää.
Ryhmän työ käynnistyy tänä syksynä.